Warga Jakarta sukar temui jodoh

Tuesday, October 07, 2014

Warga Jakarta sukar temui jodoh

Di mana-mana kota besar di dunia, peluang untuk mengejar kerjaya yang stabil dengan pendapatan tinggi terbuka luas.

Namun di Jakarta, kejayaan dalam kehidupan tidak menjanjikan kebahagiaan termasuk kepada dua juta warga kota ini, yang berusia 28 tahun yang dilaporkan masih bersendirian kerana tiada pasangan hidup.

Alasan utama golongan yang memiliki kerjaya yang stabil tetapi sulit untuk menemui jodoh adalah kerana tiada masa untuk mencari pasangan.

Golongan itu berdepan masalah untuk menemui kekasih kerana terlalu sibuk dengan kerjaya selain mengejar peluang menjalankan kerja tambahan.

Menurut Ketua Pegawai Ekesekutif dan pengasas agensi mencari jodoh dari Singapura, Lunch Actually, Vilolet Lim, apa yang menyebabkan dua juta warga Jakarta belum berkahwin ialah kerana mereka tidak mempunyai kesempatan untuk mengenali antara satu sama lain.

"Sekalipun trend hidup bersendirian di Jakarta masih belum dapat mengatasi kota-kota lain di Asia Tenggara seperti Singapura dan Bangkok, namun jumlahnya terus meningkat hampir dua kali ganda," kata Lim semasa melancarkan agensi Lunch Actually di kota raya ini, baru-baru ini.

Jakarta menjadi kota raya kelima agensi Lunch Actually dilancarkan selepas Singapura, Kuala Lumpur, Hong Kong dan Pulau Pinang.

Lim yang dipetik akhbar The Jakarta Post berkata, agensi itu sudah 10 tahun menawarkan perkhidmatan mencari jodoh dan telah mengatur hampir 30,000 pertemuan pasangan.

Dengan mengenakan caj keahlian selama tiga tahun sebanyak AS$493 (RM1,605), setiap ahli berpeluang mengenali dan bertemu tiga calon pasangan hidup, selain dibimbing daripada aspek penataan imej. - UTUSAN

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI