Kawasan bebas asap rokok diperluaskan

Thursday, November 22, 2012

Kementerian kesihatan perluas kawasan bebas asap rokok

Kementerian Kesihatan akan memperluaskan kawasan bebas asap rokok ke beberapa negeri dalam usaha melindungi orang awam daripada terdedah kepada asap rokok basi khususnya di kawasan tumpuan awam.

Timbalan Menterinya, Datuk Rosnah Rashid Shirlin berkata usaha itu dapat dilaksanakan dengan kerjasama kerajaan negeri melalui permohonan yang dibuat oleh Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) berkaitan.

Beliau berkata kementerian dengan kerjasama kerajaan negeri sudah mewujudkan zon bebas asap rokok dan Menteri Kesihatan telah mewartakan enam kawasan bebas rokok di Pulau Pinang, satu di Johor dan lima di Melaka pada tahun 2011.

"Sehingga kini terdapat 12 kawasan bebas merokok diwartakan kerajaan negeri terbabit," katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk Noraini Ahmad (BN-Parit Sulong) di Dewan Rakyat, hari ini.

Noraini ingin tahu mengenai langkah inovatif kementerian untuk meningkatkan kesedaran bahaya rokok di kalangan remaja serta kawasan larang merokok mengikut Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004.

Menurut Rosnah, kementerian akan meneruskan usaha melaksanakan sepenuhnya peruntukan lain di bawah Rangka Kerja Kawalan Tembakau Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO-FCTC) seperti memperluaskannya di tempat dilarang merokok.

Selain itu, beliau berkata kementerian juga akan mewujudkan lebih banyak kawasan bebas asap rokok di peringkat negeri, mengawal kebolehcapaian dan kemampuan membeli rokok dan meningkatkan penguatkuasaan bagi mengawal rokok tidak sah.

Katanya kementerian telah mewartakan sebanyak 21 kategori tempat awam sebagai kawasan larangan merokok di bawah Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004.

Antara kawasan yang diwartakan termasuk pusat hiburan atau teater, di mana-mana kawasan hospital dan klinik, dalam lif, tandas awam, tempat makan atau kedai makan hawa dingin, kenderaan awam dan bangunan dinyatakan oleh menteri.

"Kawasan warta larangan merokok lain adalah mana-mana kawasan lapangan terbang, premis kerajaan, institusi pengajian tinggi, taman asuhan, bas sekolah, kaunter bank, kawasan keagamaan, perpustakaan, kafe internet dan tempat kerja berhawa dingin," katanya. - Bernama

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI