Empat polis pengiring disiasat

Wednesday, January 09, 2013

Empat polis pengiring disiasat

Empat anggota polis pengiring yang membawa sembilan orang kena tahan (OKT) termasuk tujuh daripadanya berjaya meloloskan diri di Butterworth kelmarin sedang disiasat berhubung kejadian itu.

Keempat-empat anggota polis Unit Pengiring Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Utara itu diperlukan untuk membantu siasatan termasuk jika berlaku eleman kecuaian sehingga menyebabkan tujuh daripada sembilan penjenayah yang diklasifikasi sebagai berbahaya itu lari.

Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi ketika dihubungi mengesahkan perkara itu dan berkata, pihaknya sedang melakukan siasatan ke atas keempat-empat anggota polis yang berpangkat Koperal dan Konstabel itu.

“Buat masa ini anggota polis terbabit belum ditahan kerja tetapi jika sah ada elemen mereka cuai mereka akan ditahan kerja,” kata beliau.

Difahamkan semasa kejadian empat anggota polis terbabit tidak membawa pistol.

Dalam kejadian pukul 9.30 pagi kelmarin, sembilan tahanan yang dalam perjalanan ke Kompleks Mahkamah Butterworth menaiki sebuah van untuk dituduh dan direman melarikan diri selepas membelasah empat anggota polis yang mengiringi mereka.

Kejadian itu berlaku dua kilometer dari Kompleks Mahkamah Butterworth.

Setakat semalam, belum ada OKT yang melarikan diri berjaya ditahan. Tujuh OKT yang ditahan itu ada antara mereka membabitkan kes bunuh, rompakan berkumpulan dan mendatangkan cedera.

Terdahulu, Abdul Rahim berkata, gerakan memburu penjenayah itu membabitkan 220 anggota polis termasuk Pasukan Gerakan Am (PGA) dan Unit Udara Polis Diraja Malaysia.

Operasi memburu penjenayah itu meliputi kawasan seluas kira-kira 30 kilometer persegi dari lokasi kejadian dengan melibatkan kawasan sekitar Sungai Dua, Kepala Batas, Bukit Mertajam dan Lunas.

Kata beliau, tumpuan kawasan pemburuan meliputi kawasan ladang-ladang kelapa sawit serta kampung-kampung.

“Polis yakin OKT yang lari itu masih berada di sekitar Tasek Gelugor dan kita membuat sekatan jalan di seluruh kawasan itu sejak semalam (kelmarin) bagi memeriksa setiap kenderaan,” kata beliau kepada pemberita selepas melawat Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Li Tek A di sini.

Abdul Rahim berkata, polis juga masih menyiasat bagaimana OKT terbabit mendapat serbuk kari yang dilemparkan ke muka anggota polis pengiring.

Sementara itu, tinjauan Kosmo! di beberapa kawasan perumahan tidak jauh dari lokasi penjenayah melarikan diri rata-rata menyuarakan rasa bimbang dengan kejadian tersebut.

Seorang penduduk, Mohd. Hamid Idris, 45, dari Padang Menora di sini berkata, sejak kejadian itu, dia tidak berani keluar jauh dari rumahnya kerana bimbang terserempak dengan penjenayah yang melarikan diri itu.

“Saya juga takut jika penjenayah itu memecah masuk rumah saya untuk mencari perlindungan,” kata Hamid.

Pekerja ladang, M. Mohan pula berkata, sejak kejadian itu dia dan keluarganya lebih berhati-hati dan berharap polis segera dapat memberkas penjenayah itu.

~ Kosmo

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI