Doa Hindari Api Neraka

Tuesday, May 13, 2014

Doa Hindari Api Neraka

Dari Muslim bin Haris Tamimi r.a berkata bahawa satu ketika baginda Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasalam berkata secara senyap-senyap kepadaku: Selepas kamu bersolat Maghrib hendaklah kamu membaca ''Allahumma Ajirni Minan-naar'' (Wahai Allah, hindarilah aku daripada api neraka). Dan apabila kamu membacanya selepas solat Subuh, sebanyak tujuh kali dan jika kamu ditakdirkan mati pada hari itu, nescaya Allah akan hindarkan kamu daripada api neraka. (Hadith Riwayat Abu Daud)

Zikir Doa

Dinyatakan pula dalam sebuah hadith, ”Apabila kamu selesai solat subuh, bacalah doa berikut sebelum kamu berbicara dengan orang lain: ’Allahumma Ajirni Minan-naar’ 7 kali. Jika pada hari itu kamu mati maka Allah akan menetapkan bahwa kamu jauh dari neraka. Jika kamu selesai solat maghrib, ucapkanlah doa ini sebelum kamu berbicara dengan orang lain: ’Allahumma Ajirni Minan naar’ 7 kali. Jika malam itu kamu mati, maka Allah tetapkan bahwa kamu jauh dari neraka.”

Hadith ini diriwayatkan Imam Ahmad r.a dalam musnadnya no. 18054, Abu Daud no. 5079, dan Ibn Hibban 5/367, dari jalur Al-Harits bin Muslim.

"ALLAHUMMA AJIRNI MINAN-NAAR"..
Maksudnya : Wahai ALLAH hindarilah aku dari api neraka..

"ALLAHUMMA AJIRNA MINAN-NAAR"..
Maksudnya : Wahai ALLAH hindarilah kami dari api neraka..

Pesan seorang guru mulia, alangkah baik kita mendoakan untuk semua umat Islam agar terhindar dari api neraka hatta kita bersolat sendirian pun

0 Komen:

Post a comment

 

ZONFINITI