Mengenali Penyakit Resdung Yang Memudaratkan

Saturday, February 18, 2012

Resdung adalah penyakit yang dianggap biasa oleh sesetengah orang. Bagi penghidap penyakit ini, mereka berasa resah dan gatal di sekitar kawasan hidung, mata, pipi serta sekitar muka.

Namun, ramai masih tidak sedar resdung boleh memudaratkan dan menjadi punca pelbagai penyakit barah, jika tidak diubati.

Ada sesetengah pendapat menyatakan resdung sebenarnya berpunca daripada faktor keturunan, manakala ada pula berpendapat ia berpunca daripada faktor gangguan alam sekitar dan alahan.

Resdung berlaku berikutan ketidakseimbangan bendalir dalam hidung yang boleh merebakkan hamanya ke tahap penyakit serius dan mengancam bahagian lain di tubuh pengidap penyakit ini.

Kebiasaannya, serangan resdung yang menyerang penghidap penyakit itu ialah frontal syenerse atau resdung depan.

Resdung depan adalah serangan di bahagian tubuh depan yang boleh dikesan apabila seseorang mengalami gatal kepala, berjerawat di muka, migrain (pening kepala), hidung berair dan sentiasa bersin, selesema dan demam yang kerap.

Dalam keadaan lain, pesakit boleh menjadi semakin teruk jika terdedah kepada asap rokok, asap kenderaan, mengambil minuman keras, gangguan emosi, ubat antidarah tinggi dan perubahan cuaca.

Pada peringkat awal, penghidap mengalami tanda seperti selalu bersin,berhingus, gatal muka dan hidung serta mendapat jerawat.

Sehubungan itu, mereka yang mempunyai tanda sedemikian perlu mendapatkan rawatan segera supaya resdung tidak melarat dan boleh membawa maut.Pesakit resdung boleh membuat pilihan untuk merawat penyakit itu melalui dua kaedah iaitu konvensional (perubatan hospital) dan rawatan tradisional
Menerusi kaedah konvensional, pesakit perlu melalui pembedahan untuk membuang ketumbuhan dalam hidung.

Kaedah perubatan tradisional pula adalah dengan cara `mengasap muka' atau secara menghisap sejenis rokok daun atau gulungan berisi ubat herba.

Perlukah pesakit resdung mendapatkan rawatan segera?
Ya. Resdung perlu diubati dari peringkat awal bagi mengelakkan menjadi teruk dan merebak ke bahagian lain. Ini kerana resdung biasanya dikaitkan dengan serangan hidung tetapi boleh merebak ke bahagian tubuh lain.

Jika resdung masih tidak dirawat pada tahap ini, ia akan menyebabkan gangguan ketumbuhan seperti pembengkakan pada tekak atau timbulnya penyakit tirod.

Pesakit yang mendapat rawatan perlu berhati-hati kerana penyakit resdung juga sensitif. Rawatan yang salah atau kaedah yang tidak berkesan boleh menyebabkan resdung menjadi teruk dan merebak menjadi tumor.

Lebih teruk jika serangan penyakit resdung terkena sistem payu dara kerana ia boleh menyebabkan sel mati dan berlaku bengkak sehingga menyebabkan barah payu dara.

Jika resdung menyerang perut, ia boleh merebak menjadi ketulan tumbuhan dalam rahim. Penyakit ini juga boleh merebak ke dalam tubuh pesakit, merosakkan sistem buah pinggang dengan mengecilkannya dan berlaku pergerakan kepada buah pinggang.

Justeru, pengidap penyakit ini perlu dirawat pada peringkat awal dengan mendapatkan nasihat doktor. Jika boleh dielak, pesakit dinasihat tidak terdedah kepada persekitaran berhabuk. Pesakit juga perlu banyak berehat dan tidak mengamalkan diet yang menyebabkan alahan.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI