Tipu guna nasi lemak,ragut warga emas

Monday, December 17, 2012

Zaman sekarang ni macam-macam idea orang untuk menipu dan memperdaya orang, tambah2 insan yang lemah macam warga tua.

Kini nak tipu warga emas pakai modal nasi lemak pulak...

Muslihat nasi lemak

Individu tertentu dikesan menggunakan ‘modal’ nasi lemak kononnya disedekah bapanya bagi mendekati mangsa terutama warga emas, sebelum meragut barang kemas mangsa yang sudah dijadikan sasaran.

Taktik terbaru itu dikesan di Taman Sri Skudai, di sini, Jumaat lalu, apabila seorang warga emas dihampiri lelaki tidak dikenali yang menyamar penduduk perumahan sama.

Mangsa yang mahu dikenali Halimah, 60, mendakwa, ketika kejadian jam 10 pagi itu, dia berada di luar rumah di Taman Sri Skudai, di sini, selepas berbual dengan seorang jiran.

Katanya, tiba-tiba Proton Waja putih menghampirinya dan pemandu berkenaan menurunkan tingkap sambil memberikan salam.

“Lelaki lingkungan 20-an itu memperkenalkan diri sebagai anak Man dan memberitahu bapanya ingin sedekahkan nasi lemak kepada saya.

“Saya terkejut kerana tidak mengenali Man yang dimaksudkan, namun lelaki berkenaan meyakinkan bapanya penduduk perumahan itu dan mahu bersedekah.

“Melihat kejujurannya itu, saya mengambil empat bungkus nasi lemak yang diberikannya selain melihat ada banyak nasi lemak diletak di tempat duduk penumpang depan,” katanya ketika ditemui Harian Metro, semalam.

Menurutnya, sebelum beredar lelaki berkenaan menghulurkan tangan kononnya untuk bersalam dan tunduk sedikit.

“Sebaik tunduk, lelaki terbabit terus merentap rantai emas saya menyebabkannya terputus.

“Walaupun saya cuba berpaut pada pintu keretanya, namun lelaki itu terus memecut laju keretanya,” katanya. Menurutnya, dia membuat laporan di Balai Polis Skudai di sini dan berharap pihak berkuasa menahan lelaki terbabit secepat mungkin.

Katanya, dia kemudian ke alamat yang tertera di bungkusan nasi lemak berkenaan, namun pemilik syarikat berkenaan di Skudai mendakwa tidak mengetahui mengenai kejadian itu.

“Kejadian ini menyebabkan saya kerugian RM1,000,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Superintendan Beh Eng Lai berkata, pihaknya menjalankan siasatan bagi memberkas suspek.

Katanya, orang ramai dinasihatkan berhati-hati dengan individu tidak dikenali.

Selain itu, katanya, mana-mana penduduk yang melihat individu mencurigakan di kawasan perumahan mereka perlu memaklumkan kepada polis. ~ metro

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI