Black Money bernilai RM1.7 juta dirampas

Friday, January 03, 2014

KUALA LUMPUR 2 Jan. - Polis menumpaskan satu sindiket Black Money yang didalangi warga China dengan tertangkapnya tiga lelaki selepas menyerbu sebuah hotel apartmen di Jalan Ampang, di sini Khamis minggu lalu.

Dalam serbuan kira-kira pukul 12.30 malam itu, polis berjaya merampas 5,373 keping dipercayai wang palsu USD100 dolar dan 831 keping dipercayai wang palsu RM100 dengan nilai keseluruhan rampasan berjumlah RM1.7 juta.

Tangkapan ini merupakan kes pertama membabitkan warga China kerana kebiasaannya sindiket Black Money didalangi warga Afrika dan polis tidak menolak kemungkinan jenayah ini dilakukan bersama-sama dengan warga Afrika,

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghany berkata, pihaknya menyerbu kediaman tersebut selepas mendapat aduan tentang pergaduhan antara tiga lelaki warga asing di kediaman tersebut.

"Pemeriksaan awal kita mendapati terdapat dua lelaki dalam keadaan mabuk dan cedera akibat pergaduhan yang disiasat berpunca daripada masalah hutang pelaburan mata wang asing.

"Bertindak daripada maklumat itu, polis membuat pemeriksaan lanjut ke dalam rumah tersebut dan menahan kesemua suspek setelah menemui wang-wang palsu dalam peti besi serta barang-barang yang disyaki digunakan untuk memproses wang palsu," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Cheras, di sini hari ini.

Jelas Izany, ekoran kejadian itu, suspek berusia 45 hingga 54 tahun itu ditahan di kediaman berkenaan kerana disyaki menjadikan lokasi tersebut sebagai tempat beroperasi serta pusat menyimpan semua wang yang dipalsukan.

"Semakan kita mendapati mereka telah mula memasuki negara ini sejak 2011 dan polis percaya sindiket tersebut aktif melakukan jenayah di sekitar Lembah Klang sejak berada di sini," katanya lagi.

Izany berkata, dalam serbuan itu, pihaknya turut merampas beberapa peralatan elektronik seperti komputer riba, tiga buah telefon bimbit pelbagai jenama, lima unit pemacu simpanan data mudah alih (USB pen drive) dan seunit jalur lebar.

"Turut ditemui dalam kediaman tersebut ialah tujuh botol plastik dan 10 botol kaca cecair kimia disyaki digunakan untuk mencuci wang palsu bersama empat bungkus serbuk putih dan sebungkus serbuk berwarna kuning.

"Siasatan polis mengenai status kediaman tersebut pula mendapati mereka menyewa di situ sejak memasuki negara ini yang didaftarkan atas nama salah seorang suspek ditahan," katanya lagi.

Menurut Izany, kesemua suspek telah direman sejak Jumaat lalu sehingga 15 Januari ini mengikut Seksyen 489C Kanun Keseksaan kerana memiliki mata wang palsu.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI