Laungan Selamat Tahun Baru diganti Hidup Rakyat di Dataran Merdeka

Wednesday, January 01, 2014

Laungan Selamat Tahun Baru diganti Hidup Rakyat di Dataran Merdeka

Buat pertama kali dalam sejarah sambutan Tahun Baru di Dataran Merdeka malam ini, tiada detik menanti 1 Januari.

Detik itu digantikan dengan sambutan  bunyi tiupan vevezuela serta laungan Hidup Rakyat.

Perkara ini terjadi dek kerana 'kejayaan' peserta Turun memberhentikan konsert  KL New Year Countdown 2014 anjuran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebentar tadi.


Bagi menyelamatkan keadaan kerana 'kejayaan' peserta  Turun tersebut, Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Ahmad Phesal Talib tampil ke atas pentas konsert bagi menenangkan keadaan.

Ucapan beliau mengenai perlunya rakyat menjaga keharmonian serta keamanaan negara, walaupun di 'boo' peserta Turun sedikit sebanyak membantu menenangkan keadaan.

Kronologi di Dataran Merdeka

12.07 malam: Peserta dan orang ramai mula beredar meninggalkan Dataran Merdeka.

12 tengah malam: Sehingga jam 12 tengah malam, tiada 'countdown' dan bunga api seperti kelaziman. Sebaik memasuki tahun 2014, semua peserta dan orang ramai di Dataran Merdeka menyanyikan lagu Negaraku.

11.58 malam: Detik-detik ambang tahun baru, suasana semakin gamat. Peserta mula melaungkan slogan 'Turun'

11.52 malam: Datuk Bandar KL beri ucapan namun di 'boo' peserta himpunan

11.32 malam - Konsert di Dataran Merdeka dihentikan kerana peserta Turun mula merempuh masuk dan mengganggu orang ramai.

11.30 malam: Sekumpulan peserta Turun rempuh halangan polis untuk naik ke pentas konsert hingga persembahan terganggu.

11.15 malam: Keadaan Dataran Merdeka tenang. Para peserta hanya berlegar-legar di sekitar Dataran Merdeka.

11 malam: Peserta yang membanjiri kawasan Dataran Merdeka berarak ke kawasan lebih hampir tetapi terpaksa berhenti di hadapan benteng polis. Slogan seperti 'Turun' dan 'Hidup Rakyat' kerap dilaungkan para peserta.

10.30 malam: Kebanjiran peserta yang cuba untuk memasuki ke kawasan padang utama  Dataran Merdeka  disekat oleh pihak polis,namun begitu, peserta Turun tetap menghormati keputusan tersebut dengan hanya berarak dikawasan sekitar Dataran Merdeka tersebut.
   
9.30 malam: Perarakan peserta himpunan terhenti di kawasan Dataran Merdeka.

9.25 malam: Kelihatan peserta Turun, sedang berarak masuk ke Dataran Merdeka.

9.15 malam: Peserta himpunan mula berarak dari Sogo dengan memegang pelbagai sepanduk. Mereka melaungkan Turun dan Hidup Rakyat.

8.50 malam: Semakin ramai pengunjung membanjiri sekitar Dataran Merdeka dan kelihatan beberapa kumpulan kecil peserta himpunan yang memakai T-shirt Turun.

8:41 malam: Kelihatan sekeluarga yang memakai T-Shirt yang tertera tulisan Turun, tiba di Dataran Merdeka. Kini orang ramai mula memenuhi ruang Dataran Merdeka.

7.45 malam: kelihatan segelintir peserta memakai topeng dan ada juga yang melaungkan 'Allahuakbar'.

7.35 malam: Hampir 200 peserta berkumpul disekitar kawasan kompleks beli-belah Sogo. Segelintir peserta himpunan bersolat berjemaah di hadapan Sogo.

7 malam: Pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan anggota penguat kuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)  mula membanjiri sekitar kawasan Dataran Merdeka.

6.30 petang: Pihak polis telah melakukan penutupan jalan  di Dataran Merdeka.

5.30 petang: Kelihatan dua unit udara PDRM dan juga helikopter Nuri  memantau di persekitaran Kuala Lumpur dan juga  Dataran Merdeka

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI