Fahami ketulenan emas

Monday, January 13, 2014

Memiliki barang kemas menjadi idaman setiap wanita kerana ia melengkapkan penampilan individu, sama ada digayakan untuk pelbagai majlis atau dipakai setiap hari.

Pada masa sama, kilauan emas bukan saja boleh dijadikan aksesori yang mampu mengubah gaya wanita, malah sebagai aset terbaik untuk simpanan atau pelaburan masa depan berikutan nilainya yang lebih stabil berbanding ringgit.

Justeru, tip membeli emas sangat penting supaya pembeliannya boleh dijadikan pelaburan pada masa depan.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Gold Silver Resources Sdn Bhd (GSR), Anuar A Rahman, berkata ketulenan emas aspek yang paling penting dalam pemilihan emas kerana ia pengukur untuk nilai tertinggi jangka panjang.

Katanya, ketulenan emas yang paling baik ialah Emas 999 yang mengandungi 99.9 peratus emas (24 karat) atau Emas 916 yang mengandungi 91.6 peratus emas (22 karat).

"Kebiasaannya, Emas 999 tidak dilentur menjadi barang kemas pelbagai reka bentuk kerana strukturnya yang sangat lembut dan mudah lekuk.

Simpan resit

"Cara mudah mengenali Emas 999 dan Emas 916 ialah dengan menyemak bahagian belakang barang kemas berkenaan yang ditempa dengan cop," katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Pembeli dinasihatkan mem-beli barang kemas padu kerana ia amat penting bagi memudahkan proses penilaian ketulenan apabila dipajak gadai.

Walaupun barang kemas yang dilengkapkan dengan batu permata sangat menarik perhatian, tetapi tidak digalakkan membeli kerana nilainya jatuh jika dijual balik dan dan tidak diterima untuk gadaian.

"Mereka patut tahu harga kos upah paling rendah kerana setiap kedai emas menawarkan harga berlainan.

"Simpanlah resit pembelian supaya mudah membandingkan harga emas yang dibeli pada tahun pembelian dengan harga pasaran" katanya.

Lazimnya, kedai emas yang membeli semula barang kemas akan memotong nilainya antara 20 hingga 25 peratus atau ada yang 15 peratus.

Orang ramai yang berminat membeli emas sebagai pelaburan, boleh menghubungi Anuar di talian 017-7990016 atau berkunjung ke kedai emas miliknya, Syifa Jewellery di Aeon Bukit Tinggi atau Pengurus Pembangunan Usahawan GSR, Azrul Syahrizan Ab Rahman di talian 013-7785446 atau layari GSR www.gsr2u.com.my

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI