MCA Tak Harus Menyertai Kerajaan - Wee

Tuesday, May 21, 2013

MCA Tidak Harus Menyertai Kerajaan - Wee

Ahli-ahli MCA yang masih terus memegang atau mengambil jawatan dalam kerajaan perlu dipecat, kata Ketua Pemuda Datuk Dr Wee Ka Siong.

Beliau berkata keputusan parti untuk tidak mengambil sebarang jawatan dalam kerajaan perlu dihormati oleh semua kerana ia melibatkan maruah dan kedudukan parti di mata masyarakat Cina.

"Mereka yang masih memegang atau mahu mengambil jawatan dalam kerajaan harus dipecat," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa pusat sayap, Isnin.

MCA telah terperangkap dengan keputusan untuk tidak menerima apa-apa jawatan dalam kerajaan berikutan keputusan pilihan raya umum 5 Mei adalah lebih teruk berbanding tahun 2008.

Keputusan itu adalah satu resolusi yang diluluskan dalam perhimpunan agung MCA pada 2011 dan 2012.

Walau bagaimanapun, pelantikan Setiausaha Publisiti MCA Kebangsaan Datuk Tee Siew Kiong sebagai Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Johor telah menimbulkan kontroversi dalam parti.

Tee menyertai Exco mengikut titah khusus Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang mahukan wakil Cina.

Dr Wee masih mengelak ketika ditanya sama ada pemecatan itu turut melibatkan Tee.

"Ia melibatkan semua orang, tidak terkecuali. Jika mahu menghormati parti, satu keputusan yang berani perlu dibuat," katanya.

Beliau menegaskan panggilan yang dibuat sayap parti itu tidak mengkhususkan mana-mana individu, tetapi sekadar menghormati ketetapan yang diluluskan oleh perhimpunan.

"Masalah mungkin timbul kemudian jika apa-apa pengecualian dibuat," katanya.

Dalam perkembangan lain, Dr Wee berkata, had umur untuk ahli-ahli sayap itu yang mahu bertanding dalam pemilihan parti tahun ini akan dikurangkan dari 45 kepada 40 tahun.

Ini adalah selaras dengan keputusan yang dibuat oleh sayap lima tahun lalu.

Beliau berkata tentang keperluan wakil belia di peringkat cawangan, bahagian dan pusat.

Exco belia tidak lama lagi akan bertemu Timbalan Presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai untuk membantu pasukan petugas dalam menentukan hala tuju parti.

Mereka juga akan bertemu dengan ahli-ahli muda yang membentuk satu pergerakan baru untuk membaik pulih parti.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI