Azmin Ali mahu dedah rahsia 15 tahun

Friday, May 10, 2013

Azmin mahu dedah rahsia 15 tahun
Parti Keadilan Rakyat (PKR) bergolak apabila Timbalan Presidennya, Mohamed Azmin Ali dijangka membuat pengumuman mengejutkan hari ini termasuk kemungkinan melepaskan jawatan bersama beberapa penyokongnya.

Puncanya dipercayai kerana tidak berpuashati dengan keputusan Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung beberapa isu, termasuk pemilihan Menteri Besar Selangor yang dijangka diberikan kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Sidang akhbar

Azmin yang menang kerusi Parlimen Gombak dan DUN Bukit Antarabangsa pada pilihan raya umum Ahad lalu, akan mengadakan persidangan akhbar di ibu pejabat parti itu, di Petaling Jaya, dekat sini pagi ini bagi menjelaskan isu berkenaan.

Antara isu yang akan didedahkannya ialah perkara yang sudah dipendamnya sejak 15 tahun, termasuk nepotisme dalam parti dan apa yang berlaku pada Pilihan Raya Kecil (PRK) pada 2008 ketika Anwar bertanding selepas isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail melepaskan kerusi itu.

Pada PRU-13, BN memenangi 133 kerusi Parlimen untuk membentuk kerajaan manakala pembangkang memperoleh 89 kerusi sekali gus menafikan cita-cita mereka untuk merampas Putrajaya.

Bagaimanapun, mereka mengekalkan kuasa di Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang tetapi hilang Kedah.

Pada pilihan raya kali ini juga beberapa tokoh PAS turut kalah termasuk Timbalan Mursyidul Am, Datuk Dr Haron Din (Parlimen Arau); Timbalan Presiden, Mohamad Sabu (Parlimen Pendang); Naib Presiden, Salahuddin Ayub (Parlimen Pulai dan DUN Nusajaya) dan Naib Presiden, Datuk Husam Musa (Parlimen Putrajaya) tetapi menang di kerusi DUN Salor. Ketua Penerangan parti itu, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man tewas di DUN Jengka.

Harun menegaskan: Jangan kerana kita tidak menang, kita melakukan demonstrasi sedangkan pakatan menang di banyak kerusi lain termasuk di Terengganu. Jika mereka mahu berdemonstrasi, itu mereka punya pasal.

Terima keputusan

Saya yakin pilihan raya kali ini berjalan baik dan lebih suka semua pihak menerima keputusan ini dengan hati terbuka. Saya lebih suka menyalahkan diri sendiri jika benar dakwaan wujudnya penipuan kerana silap kita membenarkan penipuan itu berlaku.

Beliau diminta mengulas Himpunan Suara Rakyat Suara Keramat di Stadium Kelana Jaya, malam kelmarin, yang turut dihadiri pimpinan PAS termasuk Timbalan Presidennya, Mohamad Sabu.

Harun yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Manir berkata, jika SPR tidak telus, bagaimana beliau mampu menjadi wakil rakyat selama lima penggal berturut-turut, malah anaknya, Hilmi, juga menang di kawasan sama kali ini.

Ditanya sama ada beliau percaya atau tidak dengan kewujudan pengundi hantu, beliau berkata, kemungkinan dakwaan itu wujud tetapi beliau lebih menyalahkan jentera pilihan raya kerana membenarkan ia berlaku.

Saya bertanding lima penggal, saya menang sejak 1990, kalaulah SPR teruk dan tidak telus, tidak mungkin saya boleh menang, katanya.

Mengenai kehadiran Mat Sabu pada perhimpunan malam kelmarin, Harun meminta semua pemimpin bermuhasabah dan tidak menyalahkan orang lain jika kalah dalam pilihan raya.

Jangan selama-lamanya menyalahkan orang lain disebabkan kita gagal memenangi pilihan raya. Saya lebih berminat memperbetulkan diri dan yang penting mempertingkatkan kerja untuk rakyat yang kita wakili, katanya.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI