Carian popular rakyat Malaysia di Internet 2009

Thursday, February 18, 2010

Image representing Google as depicted in Crunc...Image via CrunchBase
Carian popular di Internet 2009

1. Facebook
2. Friendster
3. Yahoo
4. Myspace
5. Yahoo mail
6. Gmail
7. Berita Harian
8. Tagged
9. Malaysiakini
10. Youtube

Apa yang paling dicari oleh rakyat Malaysia di Internet pada tahun lalu. Adakah ia membabitkan isu politik, ekonomi, hiburan atau agama?

Yang pasti pencarian Google diumumkan sebagai paling popular digunakan di negara ini sepanjang tahun lepas menerusi laman sesawang. Data ini adalah hasil tinjauan oleh Google Zeitgeist.

Pencarian paling pantas pada tahun lepas menunjukkan rakyat negara ini menghabiskan lebih banyak masa di atas talian dan lebih memahami Internet seperti Facebook, Tagged, Twitter, permainan Dragonica dan perkongsian fail atas talian atau tapak penyimpanan 4shared.

Rakyat negara ini menggunakan kedua-dua media tradisional dan moden bagi mengemaskini berita dan gosip selebriti seperti Raja Pop Michael Jackson, ahli politik Elizabeth Wong.

Keadaan ekonomi yang tidak menentu tahun lalu juga menyebabkan ramai yang mencari pekerjaan di laman sesawang jobsmalaysia.gov.my.

Formula 1 pula berjaya menyaingi bola sepak dan badminton sebagai sukan paling berprestij tahun lalu dengan tiga daripada lima tapak berkaitan dengan F1 dan pasukan 1Malaysia F1 menjadi kemuncak dalam pencarian acara sukan.

Bintang YouTube, Zee Avi merupakan penghibur paling cepat meningkat, menerajui generasi baru pemuzik dan artis, manakala Elizabeth Wong membuktikan dirinya lebih popular di kalangan ahli politik.

H1N1 menunjukkan kesihatan merupakan isu yang turut diberi perhatian di kalangan rakyat negara ini manakala isu alam sekitar dan bencana alam mengambil separuh daripada senarai tajuk berita.

Lagu-lagu cinta pula mengetuai senarai pencarian lagu terhangat bahasa Melayu dengan Khatima Cinta dan Cinta Gila mendahului senarai. Sementara masakan tempatan seperti kuih tradisional, biskut raya dan nasi beriani merupakan pencarian popular berbanding masakan Barat dalam senarai pencarian makanan paling popular.

Susunan KHAIRUNNISA SULAIMAN


0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI