Sijil Halal JAKIM

Wednesday, February 17, 2010


Halal dan Jakim

Jakim terbabit dalam memberi pengesahan status halal kepada makanan dan barang gunaan Islam di negara ini sejak 1974.

Ketika itu, Pusat Penyelidikan Islam, Bahagian Hal Ehwal Islam (Baheis), Jabatan Perdana Menteri memberikan pengesahan halal kepada beberapa produk makanan utama yang dikeluarkan oleh syarikat pengeluar makanan tempatan dalam bentuk surat pengesahan halal.

Bermula pada 1994, pengesahan halal diberi dalam bentuk sijil pengesahan halal beserta dengan logo halal atas nama Baheis (Bahagian Hal Ehwal Islam) dan dikuti pengeluaran logo halal atas nama Jakim pada 1997.

Berasaskan kepada keperluan semasa, mulai 30 September 1998, tugas pemeriksaan premis bagi tujuan halal dilaksanakan oleh sebuah syarikat yang dilantik kerajaan iaitu Syarikat Ilham Daya Sdn. Bhd. dan Jakim mengendalikan aspek lain seperti pengeluaran sijil dan tugas pemantauan.

Bagaimanapun, pada 1 September 2002, kerajaan memutuskan untuk Jakim mengendalikan semua urusan pengesahan sijil halal termasuk tugas pengauditan.

Bagi memenuhi perkembangan pesat industri makanan halal di negara ini dan keperluan semasa umat Islam, Jakim mewujudkan sebuah bahagian baru pada 2002 yang diberi nama Bahagian Makanan dan Barangan Gunaan Islam.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI