Padah kendali laman lucah

Tuesday, February 09, 2010

Seorang pengendali laman lucah dihukum penjara 13 tahun dan didenda YEN100,000 (RM50,443), semalam.

Mahkamah Guangdong di selatan China mendapati Huang Yizhong bersalah menciplak dan menyiarkan kandungan rakaman video berunsur lucah di laman web yang diuruskannya.

Agensi berita Xinhua melaporkan, laman web Huang memiliki 4,300 ahli berdaftar dan beliau memperoleh pendapatan YEN3.414 juta (RM1.7 juta) sejak mula beroperasi pada 2005 dengan menggunakan pelayar beribu pejabat di Amerika Syarikat.

Beliau dilapor memuat turut 1,000 filem lucah dan menyunting filem-filem itu kepada 3,600 klip video yang kemudian dimuatkan di laman webnya.


Polis berjaya menahan Huang Julai tahun lalu dan perbicaraan terhadap kesnya itu bermula 6 Januari lalu.

Menurut statistik, 5,394 pemilik laman web lucah berjaya ditahan pihak berkuasa pada tahun lalu dalam usaha kerajaan membanteras operasi laman web lucah di seluruh China.

Hingga kini 9,000 laman web lucah yang diharamkan disekat daripada beroperasi.

China melaksanakan undang-undang ketat terhadap laman web, termasuk lucah, judi dan ganas yang didakwa membawa kesan negatif terhadap rakyatnya.

Beijing mendakwa pelaksanaan polisi itu bertujuan mengekalkan kestabilan negara dan juga memerangi jenayah yang berlaku di alam maya.


Bagaimanapun, sesetengah pihak mendakwa tindakan ini hanyalah sebagai helah buat China memantau dan menyekat laman web yang menyiarkan maklumat sensitif atau mengkritik kerajaan.

Tindakan itu yang dilabel Tembok Firewall China bertanggungjawab memantau 384 juta pelayar Internet tempatan, jumlah terbesar di dunia. - AFP

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI