Dr. Ibrahim Tokoh Kepimpinan Pendidikan 2010

Monday, May 17, 2010

Bekas Pengarah Institut Aminuddin Baki (IAB), Profesor Datuk Dr. Ibrahim Ahmad Bajunid dipilih sebagai Tokoh Kepimpinan Pendidikan 2010 sempena sambutan Hari Guru ke-39 peringkat kebangsaan di Kompleks Sukan Universiti Malaysia Pahang (UMP) Gambang di sini hari ini.


Penganugerahan itu membolehkan Ibrahim menerima wang tunai RM10,000, pingat, trofi, dan sijil penghargaan daripada Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Sementara itu, Tokoh Guru dianugerahkan kepada empat penerima iaitu bekas Yang Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia (GMGBM), Awang Mohamad; bekas Pengetua Maktab Perguruan Rajang Sarawak, Encharang Agas; bekas guru dari Pulau Pinang, Datuk Chuang Keng Kung dan bekas Pengetua Cemerlang Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padang Midin Kuala Terengganu, Ainun Jamilah Mohd. Ali.

Encharang yang kini berada di luar negara, diwakili oleh anaknya, Linggir Agas, 27, pada majlis tersebut.

Kesemua mereka turut menerima wang tunai RM10,000, pingat, trofi dan sijil penghargaan daripada Muhyiddin.

Ibrahim ketika ditemui menyifatkan anugerah itu sebagai penghormatan kepada guru di seluruh negara dan pencetus semangat kepada beliau dan warga pendidik untuk terus komited memajukan bidang pendidikan bagi pembangunan bangsa dan negara.

Beliau yang kini bertugas sebagai Naib Presiden/Timbalan Naib Canselor Kolej Universiti Inti berkata, anugerah itu juga merupakan satu tanggungjawab berat yang ditanggung bersama oleh warga pendidik.

"Anugerah ini sebenarnya untuk seluruh kaum guru. Walaupun kita beri anugerah untuk individu tertentu, itu hanya lambang sebab anugerah tersebut adalah di dalam bidang profesion pendidikan itu sendiri dan bila seseorang mencapai sesuatu, bukan dia sendiri yang mencapainya tetapi ramai orang lain yang membantu," katanya.

Beliau turut berpesan agar guru meningkatkan penguasaan ilmu berikutan cabaran kini yang semakin bertambah dari dalam dan luar negara.

"Guru tak hanya berada dalam zon selesa dan terima keadaan yang berubah. Kita sepatutnya bersama-sama pemimpin membawa perubahan kepada masyarakat dan negara," katanya.

Sementara itu, Ainun Jamilah, 62, menyifatkan anugerah yang diterima sebagai pengiktirafan ke atas pengorbanannya selama hampir 40 tahun dan juga warga pendidik seluruhnya.

"Jadi seorang pendidik merupakan tugas dan profesion sangat mulia terutama melihat kejayaan bekas-bekas pelajar walau pun ada yang kurang berjaya. Tetapi hakikatnya kita telah menabur jasa kepada mereka dan itulah satu puncak kepuasan dalam profesion perguruan," katanya.

Awang, 59, pula berasa terharu dan bangga dengan anugerah yang diterima serta menyifatkannya sebagai manifestasi pengiktirafan kerajaan kepada warga guru seluruh negara.

Beliau yang berkhidmat lebih 33 tahun pada masa sama mencadangkan supaya bilangan penerima tokoh guru diperluaskan bagi memberi lebih ramai guru yang berkaliber mendapat pengiktirafan sewajarnya.

Mengenai individu yang menjadikan profesion perguruan pilihan terakhir, Awang mencadangkan supaya silibus yang digunapakai di maktab dan institut perguruan dikaji semula bagi melahirkan guru cemerlang.

Keng Kung, 72, turut melahirkan rasa terharu atas penganugerahan yang diberikan oleh pihak kementerian ke atasnya yang telah berkhidmat lebih 34 tahun dalam bidang perguruan.

"Bukan mudah nak jadi guru. Nak jadi guru, mesti lengkapkan diri dengan ilmu selain mempunyai karismatik dan bersikap penyayang kepada murid-murid," katanya.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI