Baju dalam diharamkan dalam peperiksaan di China

Friday, June 07, 2013

Baju dalam diharamkan dalam peperiksaan di China
Lebih dari sembilan juta pelajar memenuhi dewan peperiksaan di seluruh China bagi hari pembukaan peperiksaan kemasukan universiti negara pada Jumaat -- dengan cubaan untuk menghentikan penipuan dengan pengharaman kancing logam baju dalam.

Pelajar di timur laut wilayah Jilin diharamkan memakai pakaian yang mempunyai bahagian logam dan pihak berkuasa pendidikan memasang pengesan logam di pusat-pusat peperiksaan untuk mengetatkan kawalan ke atas "peranti penipuan tanpa wayar", lapor Global Times.

Pihak berkuasa telah menjadi sedikit bimbang mengenai risiko pelajar menggunakan peranti seperti telefon pintar – yang sekarang lebih kecil dan senang untuk disembunyikan – sebagai bantuan sewaktu peperiksaan.

Sekitar 9.12 juta pelajar sekolah tinggi didaftarkan diseluruh China untuk mengambil peperiksaan dua hari yang dikenali sebagai ‘gaokao’, menurut menteri pendidikan.

Tujuan pegawai adalah bagi melumpuhkan "jualan peralatan berteknologi tinggi untuk menipu, dan penipuan berkaitan gaokao," kata Global Times.

Sesetengah langkah bagi memastikan pelajar sampai di tempat peperiksaan tepat pada masanya sangat mencabar. Gambar yang diletakkan di dalam talian menunjukkan kereta bomba meredah air untuk menghantar budak berpakaian seragam sekolah ke tempat peperiksaan di bahagian terpencil di Inner Mongolia.

Selatan bandar Guangzhou menyediakan laluan khas kepada kenderaan yang membawa pelajar ke ‘gaokao’, media tempatan berkata, manakala ibu bapa yang mempunyai hub perniagaan China Shanghai, telah menempah teksi selama seminggu untuk anak-anak mereka.

Ibu bapa di seluruh negara melawat kuil untuk memberikan persembahan bagi kejayaan anak-anak mereka, kata Global Times, sementara mereka yang lain dilihat menunggu di luar dewan peperiksaan dengan makanan dan minuman disediakan kepada anak-anak mereka.

Peperiksaan tersebut mendapat kritikan teruk di China dengan meletakkan tekanan besar terhadap pelajar, dan sebagai simbol ketidaksamaan pendidikan, dengan ramai pelajar yang ibu bapa berpendapatan rendah telah berhijrah ke bandar-bandar dihalang daripada mengambil peperiksaan di rumah baru mereka.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI