Kesihatan negara miskin semakin baik

Tuesday, June 04, 2013

Kesihatan negara miskin semakin baik

LAPORAN Countdown To 2015 mendedahkan, sebahagian negara termiskin di dunia berjaya mengurangkan kadar kematian kanak-kanak dan ibu muda lebih separuh atau lebih daripada statistik dicatatkan sekarang.

Antara lain, laporan itu mengetengahkan kejayaan dan peningkatan kesihatan ibu dalam mengurangkan kematian kanak-kanak di sesetengah negara.

Ketua Pegawai Program Kesihatan UNICEF, Dr Mickey Chopra, berkata kejayaan ini menyerlahkan apa yang boleh dicapai melalui komitmen politik dan meningkatkan pelaburan dalam campur tangan yang berkesan untuk kesihatan ibu, bayi dan kanak-kanak.

Usaha lebih besar diperlukan untuk memperbaiki liputan lain termasuk campur tangan menyelamatkan nyawa, rawatan antibiotik seperti paru-paru dan penjagaan selepas bersalin untuk wanita serta bayi yang baru lahir, katanya.

Nilai kemajuan

Laporan itu mendedahkan Rwanda, Botswana dan Kemboja mencapai kemajuan yang ketara dalam mengurangkan kadar kematian sejak tahun 2000. Iaitu kedudukan lima teratas dalam kalangan 75 negara yang terbabit dalam laporan mengenai kadar pengurangan kematian.

Kejayaan ini amat ketara, bagaimanapun, kadar kematian meningkat disebabkan oleh konflik dan ketidakstabilan politik pada 1990an. Kami amat gembira melihat banyak negara membuat lonjakan besar ke hadapan dan berjaya menyelamatkan banyak nyawa dalam tempoh yang agak singkat, katanya.

Countdown To 2015 dihasilkan dengan kerjasama global ahli akademik dan profesional kesihatan dari Johns Hopkins University, Aga Khan University, Universiti Persekutuan Pelotas di Brazil, Universiti Harvard, London Kebersihan dan Perubatan Tropika, UNICEF, Pertubuhan Kesihatan Sedunia, UNFPA, Family Care International, Save the Children, dan institusi lain dari seluruh dunia.

Diwujudkan bertujuan menilai kemajuan 75 negara menyumbang lebih 95 peratus daripada semua kematian ibu dan kanak-kanak.

Ia bertujuan menyokong kemajuan lebih besar ke arah mencapai Matlamat Pembangunan Milenium PBB (MDG) pada 2015. MDG mempunyai matlamat untuk mengurangkan kematian ibu dengan tiga suku dan kematian kanak-kanak di bawah umur lima tahun sebanyak dua pertiga berbanding 1990.

Sementara itu, Dr Mason berkata, dengan kurang daripada 1,000 hari untuk mencapai MDG 2015, semua pihak perlu memaksimumkan kuasa yang ada, termasuklah isu penyusuan bayi, kemudahan air bersih, kemudahan ubat-ubatan dan teknologi terbaru untuk memastikan ibu dan kanak-kanak cepat sihat.

Ini kerana sewaktu hamil dan melahirkan, bukan saja bayi, tetapi ibu juga lemah. Persekitaran bersih dan sihat memacu kesihatan tubuh badan, katanya.

COUNTDOWN TO 2015


Antara penemuan laporan

* Bilangan ibu mati setiap tahun akibat komplikasi kehamilan atau melahirkan anak yang berkaitan menurun dengan ketara daripada 543,000 pada 1990 kepada 287,000 pada 2010.

* 30 daripada 75 negara mundur menunjukkan pengurangan sebanyak 50 peratus atau lebih nisbah kematian ibu antara 1990 hingga 2010.

* Sembilan negara sub-Sahara Afrika, kadar jangkitan HIV dalam kalangan wanita tinggi ini.

* Kematian kanak-kanak bawah lima tahun menurun daripada hampir 12 juta pada 1990 kepada kira-kira 6.9 juta pada 2011. 30 negara mengurangkan kematian kanak-kanak kepada separuh atau lebih 1990-2011 dan dua pertiga daripada negara itu menunjukkan kemajuan mereka sejak tahun 2000 berbanding dekad sebelumnya

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI