Geng Toreh kelar beg tangan warga emas di Ipoh

Thursday, June 13, 2013

Geng Toreh kelar beg tangan warga emas
Sekumpulan penjenayah seluk saku digelar Geng Toreh mengganas apabila menggunakan sejenis pisau tajam bagi mengelar beg tangan dibawa golongan wanita warga emas di sekitar kawasan pasar raya dan pasar awam di Bercham, di sini.

Sindiket yang bergerak secara berkumpulan itu bertindak licik melakukan kegiatan jenayah di kawasan tumpuan ramai dengan menoreh beg mangsa tanpa disedari sebelum melarikan barang berharga di dalam beg itu.

Kebanyakan mangsa tidak menyedari kehilangan barang masing-masing berikutan penjenayah mampu menoreh beg mangsa tanpa langsung disedari.

Dalam kejadian terbaru kelmarin, seorang warga emas turut menjadi mangsa apabila beg bimbitnya ditoreh dengan pisau ketika mangsa berada di pasar awam Kampung Bercham, kira-kira jam 8.30 pagi.

Mangsa, Chaw Lai Kuen, 62, mendakwa kejadian berlaku ketika dia ke pasar awam berkenaan untuk membeli barang keperluan harian.

Setiap pagi saya akan bersenam berhampiran Dewan Komuniti Bercham sebelum berjalan kaki ke pasar awam berkenaan yang terletak sejauh 300 meter.

Saya yang mahu mengeluarkan wang untuk membayar harga sayur dibeli, terkejut apabila mendapati beg galas yang dibawa ada kesan lubang akibat toreh sepanjang lebih 22 sentimeter, katanya.

Dia mengesyaki perkara itu dilakukan kumpulan penjenayah yang cuba melarikan barang berharga termasuk beg duit dan telefon pintar yang disimpan di dalam beg galas itu.

Mujur saya menyimpan wang tunai dan telefon bimbit dalam satu lagi beg kecil berasingan di dalam beg galas itu menyebabkan penjenayah berkenaan sukar mengambilnya.

Saya dimaklumkan beberapa wanita lain turut pernah menjadi mangsa dan modus operandi sama. Ada kemungkinan ia dilakukan oleh penjenayah wanita, katanya.

Sementara itu, Pengerusi Rukun Tertangga (RT) kawasan Bercham, Tan Swee Kong berkata, pihaknya menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati ketika membeli barang keperluan harian di kawasan sesak.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI