CIMB selesai pasang sistem teras baharu

Thursday, February 20, 2014

CIMB Group selesai melaksanakan pemasangan sistem perbankan teras baharunya di negara ini yang membabitkan pemindahan data sejumlah lapan juta pelanggannya.

Pemasangan sistem berkenaan adalah antara usaha bank kedua terbesar Malaysia itu untuk meningkatkan lagi kapasiti, tahap perkhidmatan dan penyeragaman sistem operasinya di peringkat serantau.

Proses pemasangan besar-besaran itu dilaksanakan semasa cuti perayaan Tahun Baharu Cina baru-baru ini dan menggunakan kira-kira khidmat 12,000 kakitangan pada waktu puncak.

Mengulas perkembangan itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulannya, Datuk Seri Nazir Razak, berkata proses pemindahan sistem itu dibuat tepat pada waktunya.

Projek baharu serantau
"Kami memilih melaksanakannya semasa cuti Tahun Baharu Cina kerana perangkaan menunjukkan jumlah transaksi pada masa itu adalah yang terendah dan tidak membebankan terlalu ramai pengguna.

"Justeru, kami berterima kasih kepada semua pelanggan di atas kesabaran mereka kerana perkhidmatan ATM dan CIMB Clicks tidak dapat di-gunakan selama dua hari," katanya dalam satu kenyata-an di Kuala Lumpur, semalam.

Tiga tahun lalu, CIMB Group mengumumkan pelan jangka panjangnya untuk melaksanakan projek sistem perbankan teras baharu bernilai RM1.1 bilion untuk banknya di Malaysia, Indonesia, Singapura dan Thailand selepas proses memilih sistem serta mereka bentuk projek berlangsung selama setahun.

Projek yang dinamakan '1Platform' itu disasar untuk memasang rangka kerja operasi dan teknologi maklumat (IT) serantau tunggal bagi semua entiti CIMB.

Memandangkan CIMB Malaysia dan Thailand beroperasi menggunakan sistem warisan yang menghampiri siling kapasitinya, kumpulan membuat keputusan melaksanakan projek sistem baharu serantau bagi menikmati skala ekonomi pemerolehan. ~BH

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI