Sinopsis Momok The Movie

Thursday, August 27, 2009

Momok The Movie memuatkan beberapa kisah hantu yang biasa didengar masyarakat tempatan termasuk pontianak, pocong, bunian, badi mayat, mayat hidup dilangkah kucing hitam dan sampuk.Sinopsis Momok The Movie

Adlin yang bekerja di Bintulu, Sarawak, pulang ke kampungnya untuk bercuti. Seperti biasa, setiap kali pulang ke kampung, Adlin akan bertandang ke Warung Pak Ajis untuk menikmati Mee Calong dan bersembang kosong. Kepulangannya kali ini untuk bertemu ibunya Mak Ton, adiknya Isham dan Esah setelah berada enam bulan di Bintulu telah membawa satu pengalaman yang tidak akan dilupakan oleh beliau sepanjang hayatnya.

Bersama, Kadir, teman sekampungnya, Adlin telah ke warung Pak Ajis. Malam tersebut, selesai solat berjemaah di surau, Adlin dan Kadir ke warung Pak Ajis. Pelbagai insiden dan petanda yang seolah-olah menunjukkan sesuatu yang tidak baik akan berlaku. Setelah sampai di warung Pak Ajis yang terletak di tepi tebing sungai di hujung kampung, seperti biasa mereka mula bersembang sehinggalah kepada cerita mengenai kisah-kisah seram. Pak Ajis, Adlin dan Kadir juga mendapat teman bercerita, Noniswara, gadis India pekerja kilang yang di ganggu peristiwa seram menaiki bas tanpa pemandu ketika pulang dari kerja pada malam tersebut.

Cerita kisah Pontianak, Pochong, Orang Bunian, Badi Mayat (“Mohini”/Chandra Murke – Legenda hantu masyarakat Hindu),Mayat Hidup Di Langkah Kucing Hitam dan Sampuk menjadi penglipurlara mereka berempat malam itu.

Kisahnya Bermula ..

Peristiwa seram serta perasaan gemuruh yang mereka alami akibat dari cerita-cerita seram bukan lagi sekadar cerita dan ilusi tetapi bercampur aduk dengan realiti. Bagi Adlin, peristiwa ternampak sekumpulan orang mengusung keranda, bayangan arwah ayahnya haji Lah dan kata-kata ibunya, Mak Ton, bahawa Pak Ajis mengalami sakit jiwa setelah kematian isterinya Mak Temah mula menampakkan kaitannya.


Selalunya mereka yang lemah semangat mudah di ganggu oleh `hantu’. Tanpa Adlin sedari, `hantu’ yang beliau takuti sebenarnya wujud ‘bersama’ beliau dan rakan-rakan di sepanjang malam mereka bercerita. Bagaimana mungkin Pak Ajis menjadi `hantu’ sedangkan beliau masih hidup? Kalau bukan Pak Ajis hantunya, manakah hantu yang ditakuti? Mustahil? Namun begitu, tiada yang mustahil di dunia ni.

Apa yang pasti, Momok The Movie ini akan mengembalikan satu nostalgia yang menghiburkan kita dengan cerita-cerita mitos masyarakat Malaysia.

NANTIKAN KEMUNCULAN "MOMOK THE MOVIE" DI PAWAGAM 20 SEPTEMBER 2009

Dalam filem Momok arahan M Jamil yang akan menemui penonton pada 20 September ini, Faizal AF beraksi di samping Abon, Nabil Raja Lawak, Datuk Aziz Sattar, Leez, Mimi Rahzia, Siti Rohani Wahid, Datuk Sarimah Ahmad dan ramai lagi. Filem terbabit diterbitkan oleh Galaksi Seni Sdn Bhd.

Laman web: http://www.momokthemovie.com

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI