Tiada sambutan ambang merdeka di Dataran Merdeka dan KLCC

Wednesday, August 26, 2009

Tiada sebarang sambutan ambang merdeka akan diadakan di dua lokasi utama sambutan itu seperti tahun-tahun sebelum ini iaitu di Dataran Merdeka dan Menara Berkembar Petronas (KLCC) bagi menghormati bulan Ramadan selain penularan wabak Influenza A(H1N1) yang semakin meningkat.

Jurucakap Unit Komunikasi Korporat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)

berkata, sehingga kini pihaknya tidak mendapat permohonan daripada mana-mana pihak untuk mengadakan sebarang sambutan di sekitar ibu kota.

"Tiada sambutan ambang merdeka seperti konsert, percikan bunga api dan countdown (kiraan detik masa) akan diadakan di sekitar Kuala Lumpur terutamanya di lokasi utama di Dataran Merdeka seperti yang dilakukan pada tahun-tahun sebelum ini," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Sementara itu, jurucakap Petronas berkata, sambutan ambang merdeka bagi

mengira detik 12 tengah malam tidak akan dilakukan di Taman KLCC memandangkan pada malam itu, ia dipenuhi dengan program keagamaan seperti solat tarawih.

"Pihak kami ada mengibarkan bendera Malaysia yang boleh dilihat di dalam dan luar bangunan KLCC bagi memeriahkan sambutan Hari Kemerdekaan ke-52 ini, selain sebuah papan iklan dengan ''tagline'' 1Warisan 1Matlamat di hadapan bangunan menara berkembar," katanya.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim,

baru-baru ini mengumumkan lokasi bagi sambutan Hari Kemerdekaan ke-52 yang

sebelum ini dijadual diadakan di Stadium Nasional Bukit Jalil, ditukar ke

Dataran Parlimen atas sebab yang sama. -Bernama.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI