Telefon bimbit ubat penyakit nyanyuk

Friday, January 08, 2010

Telefon bimbit kini menjadi perhatian untuk digunakan bagi memerangi penyakit nyanyuk atau Alzheimer, kata beberapa penyelidik Ameriksa Syarikat kelmarin dalam satu kajian.

Kajian perintis yang diketuai Profesor Gary Arendash (gambar) dari Universiti Florida Selatan di sini mendapati kesan positif itu pada sekumpulan tikus makmal yang menghidap penyakit mirip Alzheimer.

Tikus-tikus itu memperlihatkan peningkatan keupayaan kognitif setelah terdedah pada radiasi telefon bimbit selama dua jam setiap hari untuk tempoh tujuh bulan hingga sembilan bulan.

Hasil uji kaji Arendash dan rakan-rakannya itu disiarkan dalam penerbitan Persatuan Alzheimer, Journal of Alzheimer's Disease edisi Januari.

"Namun, ia (keputusan kajian itu) bukan alasan untuk sesiapa cuba mengubati sendiri Alzheimer dengan menggunakan telefon bimbit," kata Ketua Pegawai Perubatan dan Sains Persatuan Alzheimer, Bill Thies.

Menurutnya, penyelidikan itu perlu diulangi dan disahkan bagi memperoleh keputusan konklusif sebelum ia dapat diketengahkan bagi tujuan komersial.

- AFP

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI