Amerika Syarikat (AS) johan Sukan Olimpik 2012

Monday, August 13, 2012

Sukan Olimpik 2012, temasya kali ke-30, melabuhkan tirai di Stadium Olimpik di sini, dengan Amerika Syarikat (AS) muncul sebagai johan.

Temasya seterusnya akan berlangsung di Brazil pada 2016.

Putera Harry menghadiri majlis penutup bagi mewakili Ratu Elizabeth II. Britain menjadi tuan rumah buat kali ketiga, sekali gus mencatatkan sejarah tersendiri dari segi prestasi atlet dan juga persembahan majlis penutup dan perasmian,

Sebagaimana majlis perasmian yang menyaksikan sajian persembahan hiburan dengan kemunculan pelakon dan selebriti James Bond dan Mr Bean, majlis penutup hampir tiga jam, yang direka oleh Kim Gavin, menyatukan semula kumpulan Spice Girls.

Pada jam 11.27 malam (waktu London), bendera rasmi Sukan Olimpik diturunkan dan diserahkan kepada Presiden Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa, Jacques Rogge oleh Datuk Bandar London, Boris Johnson.

Satu minit kemudian bendera Brazil dan Greek dinaikkan di stadium menandakan dunia akan 'menuju' ke benua Latin Amerika dalam empat tahun lagi.

Pada temasya kali ini, AS memperoleh 46 pingat emas untuk muncul johan. Johan Sukan Olimpik Beijing 2008, China berada di tangga kedua dengan 38 pingat.

Pasukan tuan rumah mengutip 29 pingat emas.

Malaysia yang memperoleh dua pingat masing-masing satu perak dan satu gangsa menduduki tempat ke-63.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI