SPESIFIKASI Audi Q3

Saturday, August 11, 2012

SPESIFIKASI  Audi Q3

- Enjin: Empat silinder petrol pengecas turbo, TFSI 1,984cc

- Transmisi: S-Tronic tujuh kelajuan, pacuan empat roda Quattro

- Kuasa maksimum: 170hp @ 4,300 - 6,200rpm

- Tork maksimum: 280Nm @ 1,700 - 4,200rpm

- Harga: RM258,000 (standard), RM279,000 (S-Line).

Harga tidak termasuk insurans.



Kalau melihat pada penampilan kenderaan ini, ia mungkin nampak biasa. Memang pun, kerana gayanya tidak banyak perbezaan dengan Q5 dan Q7 yang sudah berada di pasaran lebih awal. Tetapi ahli keluarga Q yang dibawa masuk oleh Euromobil ini lebih kompak dan mudah dikendali di bandar.

Meskipun lebih kecil, Q3 tidak kekurangan dalam ciri-ciri yang ada padanya. Padanan enjin 2.0 TFSI dan transmisi S-Tronic tujuh kelajuan Quattro (4WD) berkuasa 170hp dan 280Nm menjadikan kenderaan ini selesa dipandu dalam sebarang keadaan. Terutama sekali dengan adanya empat pilihan pemanduan: Efficiency, Comfort, Auto dan Dynamic.

Dalam mod Efficiency, transmisi S-Tronic melaraskan kuasa supaya penggunaan bahan api lebih jimat dengan mematikan enjin semasa berhenti (seperti di lampu isyarat) dan meluncur tanpa gear.

Untuk pemanduan lebih agresif, mod tersebut boleh ditukar kepada Dynamic dengan sentuhan butang yang terdapat pada konsol tengah.

Unit yang dipandu uji ini adalah varian S Line yang dijual pada harga RM279,000 tanpa insurans. Ia mendapat peningkatan dari segi kosmetik termasuk kit badan, stereng S-Line, rim 18 inci dan balutan kulit Alcantara. Memandu kereta ini membuatkan penulis menghargai kulit Alcantara yang lebih selesa dan tidak merimaskan.

Sebenarnya, Q3 ini berkongsi kejuruteraan dengan sebuah lagi model jenama lain dari Eropah tetapi berdasarkan pengalaman penulis, jika kemewahan dan ciri premium yang dicari, Q3 mempunyai kelebihan.


 

ZONFINITI