Hantu terima BR1M

Friday, August 10, 2012

Satu lagi kes `hantu bernyawa' atau individu masih hidup, tetapi direkodkan sebagai sudah mati oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dikesan di sini, namun agak aneh apabila Wahid Bashah, 54, yang mengalami masalah itu hanya berdepan kesukaran ketika berurusan di jabatan imigresen, pada 5 Ogos lalu.

Namun, sepanjang tempoh dia diisytiharkan mati sejak 12 tahun lalu, dia masih boleh membuat perjalanan ke luar negara dan permohonannya mendapatkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) pada awal tahun ini, turut diluluskan.

"Masalah hanya timbul apabila saya tidak dibenarkan memperbaharui dokumen perjalanan ketika berurusan di pejabat jabatan imigresen pada 5 Ogos lalu," katanya yang mula mengesan dia diisytiharkan meninggal dunia pada 2000.

Menurut penyelia kilang itu, ketika mengambil sijil kelahiran yang diperbaharui pada 2007 di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Perak, dia menyedari ada tarikh kematiannya tercatat sijil itu, tetapi dimaklumkan perkara itu tidak akan menimbulkan masalah.

"Saya beranggapan tarikh kematian ini merujuk kepada individu yang mendaftarkan kelahiran saya dulu dan tidak mengendahkannya. Bagaimanapun, kini semua urusan membabitkan penggunaan MyKad sudah terganggu berikutan data diri saya sudah tiada dalam rekod di JPN.

"Apabila ke pejabat imigresen, saya tidak dapat memperbaharui pasport selain gagal memperbaharui visa milik isteri saya (Kartini Zulkifli, 36), seorang warga Indonesia," katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Wahid berkata, dia difahamkan ada pihak tidak bertanggungjawab yang membuat laporan kononnya saya sudah meninggal dunia akibat kemalangan di Butterworth, Pulau Pinang.

Wahid dari Taiping, Perak, pelik kerana menurutnya sebelum ini dia masih lagi boleh ke luar negara termasuk membuat permohonan pasport untuk anak tunggalnya, Abu Bakar, 7.

Menurutnya, rayuannya untuk mendapatkan BR1M juga diluluskan pada awal tahun ini, namun dia dinasihatkan untuk menukar kad pengenalan ketika itu kerana MyKad miliknya bermasalah.

"Selepas menerima duit BR1M, saya ke pejabat JPN cawangan Sungai Petani untuk menukar MyKad, tetapi dimaklumkan data saya sudah tiada dalam rekod.

"Malah, saya pernah didakwa sengaja memalsukan kematian kerana ingin mengelak daripada membayar cukai pendapatan," katanya.

Menurutnya, apa yang merunsingkan apabila memikirkan visa isterinya yang akan tamat tempoh pada Oktober depan.

Katanya, jika masalah itu berlarutan dan visa isterinya tidak boleh diperbaharui, kemungkinan isterinya akan dihantar pulang ke negara asal serta terpaksa meninggalkannya dan anak selepas berkahwin hampir 10 tahun lalu.

"Saya berharap ada pihak boleh membantu menyelesaikan masalah ini kerana fikiran semakin buntu," katanya.

Sementara itu, Pengarah JPN Kedah, Muhammad Pauzi Abdullah berkata, pihaknya sudah menerima aduan pengadu pada 30 Julai lalu.

"Pegawai kita juga sudah membuat siasatan. Saya juga difahamkan, pengadu pernah dua kali kehilangan MyKad dan kemungkinan individu yang menjumpai dokumen itu sudah menyalahgunakannya.

"Kes ini masih dalam semakan atau tindakan penyelesaian dan JPN akan cuba menyelesaikan masalah ini dengan segera," katanya.

Menurutnya, kes penyalahgunaan MyKad jarang berlaku di negeri ini dan kebanyakan kes disebabkan pemilik dokumen terbabit tidak membuat laporan polis selepas kehilangan sebelum disalahgunakan pihak ketiga.

Harian Metro pada 4 Ogos lalu menyiarkan berita mengenai Siti Salbiah Kasmori, 45, dari Johor Bahru yang mengalami pelbagai kesukaran dalam kehidupan kerana di dalam rekod JPN, dia sudah meninggal dunia 11 tahun lalu.

 

ZONFINITI