Nigeria juara Piala Negara-Negara Afrika

Tuesday, February 12, 2013

Nigeria dinobat 'raja' bola Afrika 2013

Nigeria menamatkan penantian selama 19 tahun untuk menjulang Piala Negara-Negara Afrika, semalam setelah melakar kemenangan 1-0 ke atas Burkina Faso pada perlawanan akhir di Soccer City, Johannesburg.

Terima kasih kepada jaringan cantik pada babak pertama oleh Sunday Mba.

Keputusan itu membolehkan jurulatih Stephen Keshi melakar rekod yang menyamai Mahmoud El Gohary dari Mesir apabila memenangi pingat emas sebagai pemain dan juga jurulatih.

Antara ganjaran yang diperoleh Super Eagles adalah AS$1.5 juta (RM4.64 juta) dan tempat ke Piala Konfederasi FIFA di Brazil, yang mana mereka akan bertemu juara dunia dan Eropah, Sepanyol, Tahiti serta Uruguay.

Nigeria menakluk Piala Afrika buat pertama kali pada 1980, setelah menyingkirkan Algeria 3-0 di Lagos menerusi jaringan yang kesemua dihasilkan sebelum babak pertama berakhir dan gelaran kedua hadir 14 tahun kemudian sewaktu mereka bangkit kembali untuk menundukkan Zambia 2-1 di Tunisia.

Pada 1996, mereka berpeluang merangkul gelaran buat kali ketiga di Soweto, namun perang politik dingin dengan Afrika Selatan telah membawa kepada penarikan Nigeria.

"Kemenangan ini untuk negara saya; sewaktu saya dilantik sebagai jurulatih kira-kira setahun setengah yang lalu, impian saya adalah untuk membuat Nigeria gembira dan membina sebuah pasukan yang mantap, tetapi kami masih belum mencapai ke tahap itu, masih dalam proses," kata Keshi.

Merujuk kepada suasana tegang pada lima minit terakhir, tambahnya: "Anda sudah tentu tidak mahu tahu apa yang ada dalam kepala saya! Mewakili Afrika di Brazil pada Piala Konfederasi merupakan satu penghormatan buat Nigeria."

Sementara itu, jurulatih Burkina Faso berkata: "Kami terlalu menghormati Nigeria pada babak pertama; sementara, separuh masa kedua kami cuba sedaya yang mampu. Tetapi anda perlu berbangga apabila anda kalah dan merendah diri jika anda menang.

"Sebenarnya, kami agak keletihan selepas dua perlawanan yang berlangsung sehingga masa tambahan, tetapi saya tidak mahu melihat itu sebagai alasan. Seluruh Burkina Faso boleh berbangga dengan pemain-pemain mereka."

Nigeria yang merupakan pasukan pilihan dipaksa melakukan pertukaran awal apabila penyerang dan penjaring terbanyak dengan empat gol, Emmanuel Emenike terpaksa dikeluarkan kerana kecederaan hamstring yang diperoleh sewaktu aksi separuh akhir menentang Mali dan Ikechukwu Uche menggantikannya.

Burkina Faso pula berpeluang mengekalkan pasukan sama sewaktu menentang Ghana pada separuh akhir apabila kad merah yang dilayangkan terhadap pemain tengah, Jonathan Pitroipa dibatalkan setelah pengadil mengakui kesilapannya.

Jaringan Mba membolehkan Super Eagles mendahului 1-0 pada separuh masa pertama yang turut menyaksikan Nigeria seperti diramal mendominasi perlawanan dan Burkina yang hadir sebagai pasukan underdog menggunakan strategi melalui serangan balas. - AFP

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI