Rasa 'ummpp' durian kampung

Monday, August 24, 2009


Walaupun klon durian B24, Susu, Otak Udang, D11 dan pelbagai lagi klon durian telah berjaya menambat hati penggemarnya di negara kita, tetapi durian kampung tetap menjadi kegilaan kaki durian.

Nama-nama seperti lancang kuning, seulas sepiring, nasi kunyit, trohogoh, buah hijau dan pelbagai nama lagi terus mendapat perhatian khususnya dalam kalangan masyarakat Cina.

"Durian kampung sedap, isinya lemak, manis, halus dan ada ummp...!," ujar Ah Soon, 38.

Menurut pengusaha membaiki motosikal di pekan Bandar Baharu, Kulim, Kedah itu, beliau sekeluarga tidak pernah membeli durian 'kahwin', sebaliknya mencari durian kampung pada setiap kali musim raja buah itu tiba.

"Saya suka 'buah hijau'. Isteri saya pula suka 'duri kecil', isinya kuning dan cukup sedap. Kami pembeli tetap buah durian pemilik dusun dari Kampung Bukit Tok Din dekat sini," ceritanya.

Bagi seorang kakitangan bank, Ramli Mat, 54, beliau pasti membeli durian kampung pada setiap kali musim durian kerana rasa yang lebih sedap dan harganya tidak terlalu mahal.

"Pernah sekali saya beli durian 'kahwin' jenis baik, tetapi keluarga tak berapa suka kerana kata mereka, rasanya tidak asli," katanya.

Bagi Mohd. Sallehuddin Hamid, 24, dia tidak begitu minat dengan durian 'kahwin' kerana isinya terlalu banyak, kasar dan tidak boleh dimakan banyak kerana cepat berasa muak.

"Tidak seperti durian kampung, isinya cukup sedap, lemak dan manisnya juga lain tidak seperti durian 'kahwin'. Paling saya suka rasanya semacam ada gas, bila sendawa menyucuk hidung," ujarnya

Seorang peraih yang dikenali sebagai Ah Huat, 58, pula memberitahu, adakalanya beliau terpaksa mendapatkan bekalan durian kampung di Taiping, Perak bagi memenuhi permintaan pelanggan.

"Sejak berniaga durian lebih 30 tahun lalu di pekan Parit Buntar, kalangan pelanggan Cina lebih menggemari durian kampung dan permintaannya tinggi jika dibandingkan dengan durian 'kahwin'," katanya.

Selain harga, beliau juga tidak menolak kemungkinan faktor keaslian rasa durian itu sendiri menjadi penyebab kenapa durian kampung terus digemari oleh penggemar-penggemar durian.

Pemilik dusun, Hasan Abd. Rahman, 64, memberitahu, ramai penggemar durian datang ke dusunnya terutama pada hujung minggu untuk membeli durian, selain beliau menjualnya secara borong kepada peraih yang datang awal pagi.

Beliau percaya, durian kampung tetap digemari biarpun pelbagai klon baru durian dicipta kerana selain sedap, durian kampung juga bebas daripada penggunaan racun makhluk perosak dan baja kimia secara berlebihan.

Oleh AHMAD SHAARI


0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI