10 destinasi pilihan percutian di Malaysia

Sunday, April 06, 2014

10 destinasi pilihan percutian di Malaysia

Malaysia menyasarkan 28 juta pelancong sepa nja ng tahun ini dengan pendapatan RM76 bilion, sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014 seterusnya tersenarai antara 10 destinasi pelancongan popular dunia.

Di bawah Pelan Transformasi Pelancongan Malaysia, sektor pelancongan dijangka menarik sehingga 36 juta pelancong dan mampu menjana RM168 bilion menjelang tahun 2020.

Berdasarkan anggaran itu, pelbagai aktiviti dan program dirancang sepanjang TMM dengan lebih 600 pakej pelancongan antarabangsa yang menawarkan 1,001 pakej pelancongan domestik dan lebih 200 acara mega, tahun ini .

Minggu ini, KEMBARA menyenaraikan 10 lokasi menarik yang perlu dilawati ketika bercuti di negara ini.

1. Menara Berkembar Petronas, Kuala Lumpur

Bukan hanya menjadi mercu tanda negara, menara berkembar ini menjadi lokasi idaman ramai apabila melancong ke negara ini. Pelancong boleh menaiki lif selama seminit untuk sampai ke menara tinjau di jambatan yang menghubungkan keduadua menara. Dengan ketinggian 451.9 meter, menara berkembar paling tinggi di dunia ini dan bangunan kelima tertinggi di dunia ini dibina daripada kaca dan besi keluli diinspirasi daripada bentuk geometri yang ditemui dalam seni bina Islam.


2. Segitiga Emas Kuala Lumpur Bukit Bintang - KLCC (BBKLCC)

BB-KLCC terletaknya tiga daripada 10 pusat beli belah terbesar di Kuala Lumpur. Mengunjur dari Jalan Bukit Bintang ke Kuala Lumpur City Centre (KLCC), pelancong menikmati pelbagai pilihan daripada fesyen, makanan hingga kepada pelbagai perkhidmatan dan hiburan. Kawasan belibelah ini juga dilengkapkan dengan laluan pejalan kaki yang berbumbung dan rangkaian pengangkutan awam yang cekap.

3. Jalan Alor, Kuala Lumpur

Terletak di tengah ibu kota, Jalan Alor terkenal sebagai lokasi cari makan untuk pelancong di Malaysia. Jika inginkan pengembaraan makanan dan mahu menikmati pengalaman makanan asli, di sinilah tempatnya. Nikmati sepinggan char kuey teow atau kepak ayam BBQ dalam suasana bingit dan hiruk pikuk bunyi masakan kuali dan laungan pesanan pelayan.

4. Pasar Seni , Chinatown dan Little India, Kuala Lumpur

Sejak sekian lama tiga daerah ini menerima kunjungan ramai pelancong dalam dan luar negara, malah destinasi popular jika ke Kuala Lumpur. Selain tidak pernah sunyi dengan aktiviti penduduk setempat, Pasar Seni menjadi mercu tanda warisan yang terkenal dengan gaya dekorasi 1930an. Tidak jauh dari Pasar Seni di hujung jalan, terletaknya Chinatown atau dulunya dikenali sebagai Jalan Petaling. Sementara itu, Little India di Brickfields menawarkan kemeriahan gaya hidup masyarakat India.

5. Genting Highlands, Pahang

Terletak di atas Gunung Ulu Kali kira-kira 1,800 meter (m) di atas paras laut, Genting Highlands adalah sebuah resort bukit yang terulung dengan hotel, taman tema, kasino, tempat makan, hiburan dan membelibelah. Cuaca sejuk dan dekat ke Kuala Lumpur kirakira satu jam pemanduan.

6. George Town, Pulau Pinang

Dianugerahkan gelaran berprestij sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 2008, bandar ini mempunyai lebih daripada 200 tahun sejarah dan warisan budaya. Bangunan kolonial dipelihara dengan baik dan seni bina sejarahnya menarik minat karyawan. George Town juga terkenal dengan makanan enak, menarik minat mereka yang gemarkan makan ketika melancong.

7. Langkawi, Kedah

Terkenal dengan mitos dan legenda lama. Pulau ini dipenuhi keindahan alam semula jadi. Diberi status Geopark Global oleh Pertubuhan Pendidikan Saintifik dan Kebudayaan, Pertubuhan Bangsabangsa Bersatu (UNESCO) pada tahun 2007 kerana memiliki kepelbagaian warisan geologi yang mengagumkan, berusia 500 juta tahun.

8. Taman Kinabalu, Sabah


Diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO, di Taman Kinabalu terletaknya gunung tertinggi di Malaysia dan salah satu puncak tertinggi di Asia Tenggara, Gunung Kinabalu. Menjadi destinasi pilihan pelancong yang gemarkan cabaran dan ketinggian, pemandangan dari puncak Gunung Kinabalu. Taman ini menampilkan keajaiban khazanah ekologi yang dipenuhi ribuan spesies tumbuhan dan haiwan, termasuk sebilangan besar spesies serangga.

9. Pulau Sipadan, Sabah

Diklasifikasikan sebagai medan menyelam paling indah di dunia, Pulau Sipadan menawarkan satu pengalaman dalam air yang menakjubkan. Terletak di tengah-tengah Lembangan Indo-Pasifik. Dikelilingi tempat menyelam yang menarik seperti Taman Tergantung, Titik Barracuda dan Gua Penyu, pulau ini menjanjikan pengalaman menyelam yang menyeronokkan.

10. Hutan Simpan Kabili-Sepilok, Sabah


Dinamakan bersempena dua sungai yang mengalir melaluinya, Hutan Simpan Kabili Sepilok adalah rumah kepada pelbagai hidupan liar dan tumbuhtumbuhan yang menarik, seperti Dipterokarpa dan hutan bakau. Hutan simpan di sini juga menjadi rumah bagi Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok yang terkenal di dunia, dan pelancong berpeluang melihat spesies Orang Utan secara lebih dekat lagi.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI