BERHEMAT APABILA MENGGUNAKAN KAD KREDIT

Wednesday, April 02, 2014

BERHEMAT APABILA MENGGUNAKAN KAD KREDIT

Kad kredit digunakan secara meluas dalam kalangan pengguna pada masa ini. Malah, kebanyakan perniagaan dan institusi perbankan menggalakkan pengguna menggunakan kad kredit sebagai kemudahan pembayaran, terutamanya apabila berurus niaga secara atas talian. Untuk menggalakkan penggunaan kad kredit dalam usaha untuk mendapatkan pelanggan, kebanyakan institusi kewangan mengadakan pelbagai promosi dan memberikan mata ganjaran atau bonus.

Namun begitu, penggunaan kad kredit boleh memudaratkan jika pengguna tidak bijak mengawal perbelanjaannya. Kad kredit bukanlah suatu asset ataupun tanda kebanggaan seperti yang disangkakan. Setiap kali kad ini digunakan, seorang pengguna menjadi penghutang kerana wang yang digunakan bukannya wang mereka tetapi wang yang dipinjamkan oleh institusi kewangan.

Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) banyak menerima kes aduan daripada pengguna yang tidak mampu membayar balik pinjaman pihak bank ataupun hampir diisytiharkan bankrap. Dalam kebanyakan kes, pengadu memaklumkan bahawa jumlah hutang kad kreditnya dan caj yang dikenakan adalah tidak setimpal. Sebagai contoh, seorang pengadu hanya menggunakan kad kreditnya sebanyak RM4,000, tetapi disebabkan tidak membayar hutang pada masa yang ditetapkan, maka beliau dikenakan pelbagai penalti dan kadar faedah. Ini menyebabkan jumlah hutangnya semakin meningkat sehingga puluhan ribu. Pengguna adalah digalakkan untuk berurusan terus dengan institusi perbankan mereka untuk penjadualan atau penstrukturan pinjaman.

Walau bagaimanapun, jika penyelesaian tidak dapat dicapai, pengguna dinasihatkan untuk mendapatkan khidmat nasihat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) untuk membantu menguruskan kewangannya. AKPK akan menstrukturkan semula semua hutang tersebut berdasarkan pendapatan bulanan, jumlah aset dan jumlah hutang mereka.

NCCC menyediakan saluran kepada pengguna untuk mendapatkan keadilan mengenai isu-isu dan masalah kewangan pengguna.

Tip NCCC kepada Pengguna

* Sentiasa menjelaskan semua baki kad kredit tepat pada masanya.

* Dengan hanya membuat bayaran minimum ke atas kad kredit, anda akan menanggung kadar faedah yang lebih tinggi (kesan faedah kompaun).

* Baca dan fahami semua terma dan syarat sebelum menggunakan kad kredit.

* Sentiasa menyemak butiran transaksi apabila menerima penyata bulanan kad kredit anda.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI