Kisah Susan Boyle

Friday, August 07, 2009

Kehadiran wanita berusia 48 tahun dengan susuk tubuh agak gempal pada pertandingan Britain's Got Talent, ba ru-baru ini mencetus fenomena baru tidak diduga.

Susan Boyle bukanlah sesiapa untuk dibanggakan apatah lagi dengan penampilan yang tidak terurus pada pertandingan berkenaan, menyebabkan ramai penonton mencemuh.

Kebanyakan mereka berpendapat Susan tidak layak untuk berada di pentas pertandingan Britain's Got Talent, lantaran faktor umur, susuk tubuh serta penampilan yang dikatakan kurang menarik untuk diketengahkan berbanding peserta lain.

Bagaimanapun, wanita ini mengenepikan segala kritikan ramai untuk tampil mempersembahkan nyanyian penuh bertenaga sekali gus mengenepikan cemuhan awal.

Suara Susan yang begitu lunak ketika menyanyikan lagu I Dreamed a Dream daripada filem Les Misérables, pada 11 April lalu, nyata memukau hadirin yang berdiri serta mem berikannya tepukan begitu gemuruh.

Ia turut menutup mulut pengkritik, Simon Cowell, yang selama ini terkenal dengan sikap lantang mengeluarkan kritikan kepada peserta.

Sejak itu, nama wanita itu mula dikenali dan menjadi fenomena di seluruh dunia. Kurang sembilan hari daripada persembahan pertamanya, dianggarkan hampir 10 juta pe layar laman web melayari You Tube semata-mata untuk menyaksikan video persembahannya.

“Masyarakat moden hari ini begitu cepat menilai seseorang hanya berdasarkan penampilannya.

“Situasi ini sukar untuk diatasi namun sekurang-kurangnya, saya dapat mengajar mereka mengenai satu pengajaran yang berguna untuk diteladani.

“Saya tahu apa yang mereka fikirkan mengenai diri saya. Tetapi, saya tidak mahu mengambil peduli kerana apa yang penting, saya boleh menyanyi. Lagipun, ia bukanlah per tandingan ratu cantik,” katanya yang kini mula membiasakan diri menjadi selebriti.

Dalam pada itu, wanita yang dilahirkan di Blackburn, barat Lothian, Scotland ini adalah anak kepada pasangan pendatang dari Ireland, Patrick Boyle dan Bridget.

Susan mempunyai empat abang dan enam kakak tetapi hanya enam daripadanya yang masih hidup.

Ibunya berusia 47 tahun sewaktu melahirkannya dan ketika proses bersalin, Susan dipercayai hampir lemas akibat ke kurangan oksigen.

Ia dikatakan antara penyebab wanita ini mengalami masalah dalam memahami pembelajaran serta sering menjadi mangsa buli ketika di sekolah.

“Saya sedar kekurangan diri tetapi tidak faham kenapa masyarakat sering mengejek saya dengan pelbagai nama gelaran.

“Saya akui, zaman persekolahan tidak menyeronokkan terutama apabila berdepan dengan masalah buli yang hampir setiap hari berlaku,” katanya.

Selepas tamat persekolahan, Susan pernah bekerja sebagai pelatih jurumasak di Kolej West Lothian selama enam bulan sebelum berhenti dan mengambil skim latihan yang di sediakan kerajaan.

Bapanya meninggal 19 tahun lalu namun sejak kehilangan ibu tersayang pada 2007, Susan dikatakan bagai kehilangan arah, apatah lagi terpaksa tinggal keseorangan di rumah keluarga bersama kucing kesayangannya, Pebles.

Seorang jiran memberitahu, Susan sentiasa berada di sisi ibu sepanjang Bridget sakit dan begitu sabar menjaganya.

“Selepas ibunya meninggal, Susan kelihatan sukar menerima hakikat itu. Dia tidak keluar rumah lebih tiga hari dan langsung tidak menjawab panggilan telefon atau panggilan jiran.

“Keadaannya pada ketika itu amat teruk tetapi mujurlah, dia kembali seperti biasa tidak berapa lama kemudian,” ka tanya.

Begitupun, perjalanan hidup wanita ini memang me nyedihkan kerana sebelum dikenali seperti hari ini, dia pernah gagal dalam pelbagai uji bakat disebabkan penampilan dirinya itu.

Menurut Susan, sebelum ini dia pernah mengikuti kelas nyanyian di bawah kendalian Fred O'Neil serta kelas lakonan di Sekolah Lakonan Edinburgh.

Dia turut menggunakan semua wang simpanannya bagi mengeluarkan rakan demo sendiri yang mengandungi lagu Cry Me a River serta Killing Me Softly untuk dihantar ke beberapa syarikat rakaman, pertandingan bakat di radio dan televisyen tempatan.

Ketika sesi uji bakat pertandingan berkenaan, Susan tidak mempunyai sebarang pekerjaan selain aktif dalam kerja kebajikan di gereja Katolik di Blackburn.

Kata Susan, kematian ibunya memberi motivasi kepada dirinya untuk menghadiri uji bakat pertandingan Britain's Got Talent itu dan mahu menjadikan bidang muzik sebagai kerjaya untuk membalas jasa keluarganya selama ini.

Selain itu, wanita yang tidak pernah berkahwin dan belum pernah mempunyai hubungan dengan mana-mana lelaki ini dikatakan amat menggemari seni terutama teater serta sering meluangkan masa menyaksikan persembahan penyanyi ke gemarannya.

“Penampilan pada pertandingan 11 April lalu adalah per sembahan saya secara terbuka buat pertama kalinya di khalayak sejak kematian ibu.

“Saya akui, bukan senang untuk menceburi bidang ini terutama bagi seorang wanita seperti saya tetapi saya berharap dapat mara sejauh yang mungkin dalam pertandingan ber kenaan.

“Apa yang saya harapkan, masyarakat dapat menerima saya seadanya berdasarkan bakat dan jangan sesekali menilai kemampuan saya hanya berdasarkan rupa paras yang tidak seberapa,” katanya yang kini tampil dengan penampilan baru yang lebih segar dan kemas, sesuai dengan usianya

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI