Yasmin Ahmad dinobat Pengarah Terbaik FFM22

Sunday, August 09, 2009

Festival Filem Malaysia ke-22 (FFM22) yang bertemakan Filem Malaysia Ke Persada Dunia menobatkan Allahyarham Yasmin Ahmad sebagai Pengarah Terbaik menerusi filem Talentime.

Adik Allahyarham, Datin Orked Ahmad, yang menerima anugerah tersebut bagi pihak Allahyarham telah membawa pulang trofi kemenangan dan wang tunai berjumlah RM20,000 di atas pengiktirafan tersebut.


Orked yang hadir di acara berprestij itu bersama ibubapanya, Inom Yom dan Ahmad Hashim, menerima anugerah tersebut di dalam keadaan sebak.

"Terima kasih kepada semua rakan-rakan yang berada di sisi ketika kami dibendung kesedihan kerana kehilangannya. Saya rasa kakak saya pasti bersyukur dan gembira menerima anugerah Pengarah Terbaik.

"Ini adalah anugerah yang diimpikannya. Kakak saya membuat filem bukan untuk anugerah, tetapi dia buat filem untuk Mak dan Abah serta untuk gambarkan suasana pahit manis kehidupan sebenar.

"Saya harap, semua orang dapat memaafkan kesilapan kakak saya dan doakan agar rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman," luah Orked ketika menerima anugerah itu.

Selain gelaran Pengarah Terbaik, Yasmin turut memenangi kategori Lakon Layar Terbaik menerusi filem tersebut dan menerima trofi dan wang kemenangan sebanyak RM15,000.

Talentime turut menyaksikan kemenangan bagi ketegori Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik menerusi Mohd Shafie Naswip, Pelakon Harapan Wanita oleh Jaclyn Victor serta Anugerah Khas Juri.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI