CHELSEA muncul juara Liga Perdana England

Monday, May 10, 2010

CHELSEA muncul juara Liga Perdana England (EPL) bagi musim 2009-10 yang menutup tirainya semalam.


Kejayaan itu diperoleh penuh bergaya selepas kelab itu membelasah Wigan 8-0 pada aksi yang berlangsung di Stamford Bridge.

Ia merupakan kejuaraan kali keempat buat Chelsea dalam EPL dan yang pertama di bawah bimbingan pengurus dari Itali, Carlo Ancelotti.

Meskipun juara bertahan, Manchester United menewaskan Stoke 4-0 di Old Trafford, ia sudah tidak bermakna apabila Chelsea menamatkan saingan dengan 86 mata manakala United hanya mengumpul 85 mata.

Aksi semalam bermula dengan jaringan Nicolas Anelka pada minit keenam sebelum Wigan terpaksa beraksi dengan 10 pemain pada minit ke-31 setelah Gary Caldwell dilayangkan kad merah.

Seminit kemudian Frank Lampard meledak gol kedua Chelsea menerusi sepakan penalti.

Chelsea terus berpesta pada babak kedua dengan menambah enam lagi gol menerusi Salomon Kalou pada minit ke-54, Anelka (56), Didier Drogba (63, 68 dan 80) dan Ashley Cole (89).

Sementara itu, empat jaringan United menerusi Darren Fletcher (31), Ryan Giggs (38), gol sendiri Danny Higginbotham (54) dan Park Ji-Sung (84) ketika mereka membelasah Stoke tidak memberi sebarang erti lagi buat anak-anak buah Alex Ferguson.

Tempat ketiga liga menjadi milik Arsenal yang mudah membelasah Fulham 4-0 menerusi jaringan Andrei Arshavin (21), Robin Van Persie (26), gol sendiri Chris Baird (37) dan Carlos Vela (84) untuk mengumpul 75 mata.

– Agensi

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI