Dr. Zeti Tokoh Maal Hijrah 2010

Wednesday, December 08, 2010

Dr. Zeti wanita pertama Tokoh Maal Hijrah

Wanita yang menjadikan buku sebagai teman itu berkata, keinginan dan usaha yang kuat perlu ada dalam diri bagi melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan serta pertambahan maklumat.

Ditanya mengenai isu gender dalam pekerjaan, beliau berkata, perkara itu sepatutnya tidak harus timbul kerana lelaki dan wanita perlu saling menghormati antara satu sama lain.

“Saya tidak pernah mempersoal isu gender ke mana-mana saya pergi termasuk ke negara-negara di Timur Tengah seperti Iran, Arab Saudi dan Qatar.

“Apa yang perlu kita berikan penghormatan seperti gabenor-gabenor bank yang lain,” kata pemegang Ijazah Doktor Falsafah (Ph.D) dari Universiti Pennsylvania, Amerika Syarikat (AS) itu.



Beliau berharap lebih ramai wanita akan memegang jawatan tinggi dalam sesebuah organisasi sama ada sektor kerajaan mahupun swasta.

Peneraju BNM itu memberi sumbangan besar kepada pertumbuhan kewangan negara termasuk menjadi antara tokoh penting yang berjaya memulihkan ekonomi Malaysia daripada krisis pada 1998.

Zeti yang pernah diberikan jolokan wanita paling berkuasa dalam kewangan oleh majalah Global Finance pada tahun 2000 berjaya mengangkat negara menjadi sebuah pusat kewangan dan perbankan Islam unggul yang mempunyai landskap kewangan komprehensif hingga menjadi rujukan dunia.

Beliau turut memberi ilham kepada penubuhan Pusat Kewangan Islam Antarabangsa (MIFC) yang memberi makna kepada sejarah kewangan Islam negara dan antarabangsa.

Sementara itu, Ungku Abdul Aziz turut berkongsi perasaan terharu di atas pemilihan anaknya itu sebagai Tokoh Maal Hijrah.

‘‘Beliau ialah pakar ekonomi dan mampu mencari penyelesaian bagi masalah ekonomi dan kepakarannya dalam sistem perbankan Islam,” katanya.



Ditanya mengenai rahsia mendidik Zety, beliau berkata, anaknya itu diberikan sepenuh kebebasan untuk memilih bidang pengajian yang diminati.

‘‘Saya beri kebebasan, dia hendak ambil subjek apa, universiti mana dia hendak pergi dan bidang Ph.D yang diminati, saya tidak mempengaruhinya.

‘‘Saya cuma mengajar dia tentang erti berdikari sebab saya sendiri adalah anak yatim, bapa saya meninggal dunia sebelum perang dan oleh itu saya galakkan orang Islam agar berusaha untuk berdikari sebagaimana yang dinyatakan oleh Pendita Zaaba dalam bukunya ‘Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri’,” katanya.



Rahsia Doa Pengasih. Klik sini.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI