Euro 2012: Jerman ke separuh akhir setelah benam Greece 4-2

Sunday, June 24, 2012

Jerman mempamer prestasi hebat ketika melangkah ke separuh akhir Euro 2012 dengan membenam Greece 4-2, semalam.

Skuad bimbingan Joachim Loew memenangi kesemua empat perlawanan Euro 2012 dan kejayaan melangkah ke separuh akhir kejohanan besar empat kali berturut-turut meletakkan mereka sebagai pilihan untuk membawa kejuaraan besar pertama dalam tempoh 16 tahun.

Pertemuan dengan Greece di suku akhir semalam menyerlahkan kehebatan sebenar pasukan itu, yang mendominasi permainan dan mengatur serangan tajam dalam laluan melakar kemenangan kompetitif ke-15 berturut-turut.

“Ini merupakan kali keempat berturut-turut kami layak ke separuh akhir kejohanan utama dan ia adalah prestasi yang menakjubkan.

“Kami membariskan pasukan termuda dalam kejohanan ini dan mereka memiliki prospek yang amat besar,’’ kata Loew.

Loew meramalkan Jerman bakal memperoleh laluan mudah untuk ke final memandangkan dua pasukan yang menjadi calon lawan mereka di separuh akhir, England dan Itali tampil dengan aksi kurang meyakinkan.

Jerman bukan saja memenangi semua perlawanan dalam kumpulan maut, yang turut dibarisi Portugal, Belanda dan Denmark malah semalam menyingkirkan Greece menerusi corak menyerang yang hebat dan menyumbat tiga gol dalam masa 13 minit pada babak kedua.

Anak-anak buah Loew membuktikan mereka berada dalam kelas tersendiri, biarpun melakukan tiga perubahan daripada skuad utama, termasuk merehatkan penjaring terbanyak Mario Gomez.

“Kami adalah lawan yang sukar buat mana-mana pasukan. Memiliki dua pemain yang sama standard dalam setiap posisi cukup untuk menceritakan kekuatan Jerman.

“Amat mengagumkan apabila anda melihat siapakah pemain yang sedang menunggu giliran untuk dibawa masuk dari bangku simpanan. Kami mahu mengekalkan kemenangan,’’ kata bintang penyerang Jerman, Miroslav Klose, yang turut menjaringkan gol pada perlawanan semalam.

Greece pula mengalih tumpuan terhadap pusingan kelayakan Piala Dunia Brazil 2014 zon Eropah yang bakal bermula pada September depan dan mereka berharap layak menyertai temasya paling berprestij dunia itu.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI