Majikan Hong Kong dera pembantu rumah Indonesia dipenjara 6 tahun

Saturday, February 28, 2015

Majikan Hong Kong dera pembantu rumah Indonesia dipenjara 6 tahun

Seorang wanita Hong Kong dipenjara selama enam tahun kerana mendera dua pembantu rumah Indonesia dan mengugut untuk membunuh ahli keluarga mangsa, kes yang mencetuskan kemarahan serantau dan mendedahkan penderitaan berjuta-juta pembantu rumah di Asia.

Ibu kepada dua orang anak, Law Wan-tung, 44, turut didenda sebanyak HK$15,000 (RM6,943) selepas didapati bersalah terhadap 18 daripada 20 tuduhan termasuk menumbuk dan memukul dua pembantu rumahnya menggunakan batang mop.

Selain itu, hakim mahkamah, Amanda Woodcock mendapati Wan-tung bersalah kerana menyebabkan kecederaan teruk pada mangsa dan mengeluarkan ugutan terhadap Erwiana Sulistyaningsih, 24, dan seorang lagi pembantu rumah Indonesia kira-kira dua tahun lalu.


Menurut Woodcook, keputusan itu dibuat selepas bukti jelas menunjukkan betapa sedikit kebajikan yang diperoleh oleh Erwiana dan seorang lagi mangsa sepanjang bekerja untuk Wan-tung.

Penderitaan yang dialami Erwiana selama lapan bulan itu mendapat tumpuan ramai pihak di Hong Kong dan luar negara yang mendesak kerajaan agar mengkaji semula dasar pengambilan pekerja asing.
Dalam pada itu, ketika ditemui pihak media selepas keputusan mahkamah, Erwiana berkata, hukuman penjara selama enam tahun tidak mencukupi, walaupun sebelum ini dia sedia memaafkan bekas majikannya itu.

“Ketika kita menyedari pekerja asing dizalimi dan wujud kegiatan perhambaan di Hong Kong, pihak kerajaan seolah-olah bertolak-ansur dalam perkara tersebut.

“Keputusan mahkamah itu menunjukkan kerajaan negara ini tidak kisah dengan isu penderaan pekerja asing,” katanya sambil disokong kira-kira 30 orang yang membantah penderaan pembantu rumah. – REUTERS

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI