Afdlin Shauki

Saturday, March 06, 2010

Tentang Afdlin Shauki


# Karier Afdlin Shauki bermula dengan filem Mimpi Moon terbitan Pesona Pictures membawa watak sebagai pelakon pembantu. Diikuti dengan wataknya sebagai penterjemah di dalam filem Hollywood, Anna and the King.

# Menerima pengiktirafan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-22, tahun lalu. Mula diberi watak utama dalam filem Soal Hati. Watak Daniel dalam itu mengangkat kerjayanya sebagai Pelakon Lelaki Terbaik di Anugerah Skrin Panca Delima pada 2000.

# Filem arahannya berjudul Buli. Filem ini menerima pengiktirafan Lakon Layar Terbaik, Pengarah Baru Harapan dan Cerita Asal Terbaik pada Festival Filem Malaysia 2004.

# Selain bergelar pelakon, pengarah dan penulis skrip, Afdlin juga berkebolehan dalam pelbagai lagi cabang seni. Dia juga berkebolehan menyanyi malah pernah menghasilkan album berjudul Fuuyo! pada 2003.

Afdlin juga berkebolehan sebagai pelawak dan pengacara. Afdlin pernah menerima Penyampai Terbaik di Anugerah Televisyen Asia 1999 menerusi program kelolaannya Bila Larut Malam.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI