China pengguna Internet terbesar dunia

Friday, March 26, 2010

Pegawai tertinggi China berkata, rakyat negara ini telah menjadi pengguna dalam talian terbesar di dunia, dengan anggaran mencecah lebih 500 juta orang dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang.

Tiga suku daripada pelayar laman web baru yang muncul sejak beberapa tahun ini datangnya di kalangan penduduk luar bandar, lapor akhbar Global Times yang memetik kenyataan Naib Menteri dalam pejabat Media Majlis Negeri, Qian Xiaoqian.

Menurut perangkaan rasmi terbaru, China kini mencatat 384 juta pengguna dalam talian.

Dengan peningkatan pengguna dalam talian jelas telah menjadikan Internet sebagai forum terbuka bagi masyarakat negara ini untuk meluahkan pendapat mereka, di mana ia jarang berlaku melalui media tradisional, yang dikawal ketat oleh kerajaan.

Peningkatan dan kuatnya pengaruh laman web di Beijing, bagaimanapun telah menimbulkan kebimbangan dan mendorong pihak berkuasa meningkatkan lagi kawalan sejak kebelakangan ini, bagi menangani potensi Internet menjadi alat yang boleh menimbulkan kekacauan sosial.

Sehubungan itu, kerajaan telah menyekat kandungan laman web yang dianggap menyentuh sensitiviti politik melalui sistem 'Great Firewall of China' yang diguna secara meluas.

Isnin lalu, rangkaian Internet terbesar Google berkata, mereka telah mengambil keputusan untuk mengalihkan pertanyaan carian di tanah besar China kepada laman web yang tidak ditapis di Hong Kong untuk melepasi tapisan China, sehingga mengundang kemarahan China. - AFP

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI