Go Daddy ikut jejak Google di China

Friday, March 26, 2010

Dua hari selepas Google menghentikan penapisan di China, sebuah lagi syarikat Internet Amerika Syarikat (AS), Go Daddy semalam berkata, pihaknya akan menarik operasi mereka di sana berikutan peraturan di negara itu.

Go Daddy, sebuah laman web pendaftaran nama terbesar di dunia kini tidak lagi berbuat demikian di China berikutan keperluan baru 'menyeramkan' yang dikenakan oleh pihak berkuasa China, menurut timbalan presiden eksekutif, Christine Jones.

Jones juga memaklumkan Suruhanjaya Eksekutif Kongres di China bahawa Go Daddy merupakan antara syarikat yang terkena tempias serangan siber yang berpangkalan di China pada Disember lalu sehingga menyebabkan Google menghentikan operasi mereka di sana.

Wakil, Chris Smith, seorang penyokong Republik dari New Jersey memuji tindakan Google dan Go Daddy kerana 'telah melakukan perkara yang betul di China' selain menggesa syarikat-syarikat AS yang lain, terutamanya Microsoft supaya mengikut jejak langkah mereka. - AFP

"Tindakan Google itu telah membuka mata semua pihak di seluruh dunia dan kini syarikat gergasi kedua Amerika turut melakukan perkara yang sama untuk mempertahankan hak rakyat China," katanya.

Isnin lalu Google mengumumkan pihaknya telah menghentikan enjin carian dalam bahasa Cina di China, Google.cn dan mula mengalihkan pengguna di tanah besar China kepada laman web yang tidak ditapis di Hong Kong.

Alan Davidson, pengarah polisi awam Google memaklumkan, laman web Hong Kong itu, bagaimanapun telah ditapis.

"Kami sedar bahawa kerajaan China pada bila-bila masa boleh menutup akses perkhidmatan kami, kami juga telah melihat penapisan sekali sekala yang dibuat ke atas enjin carian tertentu di Google.com.hk dan Google.com," katanya.

Davidson turut mengikut gesaan yang dibuat oleh pengasas bersama Google, Sergey Brin mengenai peraturan baru untuk mengawal perdagangan di dunia Internet.

Selain itu, Brin dalam satu sesi temu bual dengan akhbar Britain, The Guardian berkata, peraturan China yang menghalang mana-mana syarikat daripada bersaing di China boleh didakwa sebagai 'sekatan perdagangan'.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI