Cina Semarang

Sunday, August 15, 2010

Pengaruh budaya Melayu dalam masyarakat Cina di Semarang, Indonesia sehingga mempengaruhi pembentukan ciri budaya dan sosial etnik terbabit didedahkan pada wacana Institut Alam dan Tama dun Melayu (ATMA) di ATMA, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, baru-baru ini.
Pensyarah Pusat Studi Asia (PSA), Fakulti Kemanusiaan, Universiti Diponegoro, Dra Titiek Suliyati, berkata perwatakan orang Melayu dalam berinteraksi dengan masyarakat berlainan jenis lebih cenderung untuk berbuat demikian secara damai dan mengelakkan konflik.

"Masyarakat Melayu berbudi halus terutama dalam menyampaikan hal yang dikhuatirkan mungkin menimbulkan salah faham sehingga mereka biasanya menggunakan syair dan pantun, sekali gus membezakan bangsa lain yang kurang mengembangkannya.

"Masyarakat Melayu juga tidak terlalu menonjolkan kepandaian dan kekayaan selain mempunyai perasaan yang halus yang dicerminkan daripada lagu Melayu yang sangat mengalun dan mengharukan perasaan," katanya pada wacana Pengaruh Budaya Melayu di Pecinan Semarang yang dipengerusikan Pengarah ATMA, Prof Dr Abdul Latif Samian.

Titiek Suliyati berkata, kecenderungan masyarakat Melayu yang sangat toleransi dalam lingkungan mempengaruhi masyarakat Cina terutama Cina Peranakan didorong faktor mereka peranakan daripada hasil perkahwinan masyarakat Cina dengan penduduk setempat sehingga banyak unsur tradisi Melayu memasuki dan mempengaruhi perilaku mereka.

Antara unsur budaya terpenting yang mempengaruhi masyarakat Cina ialah bahasa Melayu kerana ia menjadi salah satu unsur paling penting untuk berkomunikasi dan saling berinteraksi antara etnik berbeza.

"Tidak hairanlah apabila orang Cina yang datang ke Indonesia terutama di Semarang pada awalnya, tidak aktif menggunakan bahasa ibunda mereka, sebaliknya belajar bahasa tempatan, iaitu bahasa Melayu dengan cepat. Bahasa Melayu yang digunakan masyarakat Cina juga unik, berbeza dengan bahasa Melayu Riau," katanya pada wacana yang turut dihadiri Timbalan Pengarah ATMA, Prof Datuk Dr Nik Hassan Shuhaimi Nik Abd Rahman; Ketua PSA, Universiti Diponegoro, Dr Yetty Rochwulaningsih; Ketua Pengurusan Kualiti ATMA, Dr Chong Shin dan Felo Penyelidik Kanan ATMA, Prof Madya Dr Mohd Syukri Yeoh Abdullah.

Selain itu, bahasa Melayu masyarakat Cina bersifat sederhana dengan menggabungkan unsur bahasa Cina, daerah dan Melayu, sekali gus mempercepatkan perkembangan bahasa itu dalam lingkungan masyarakat mereka.

"Bahasa yang digunakan masyarakat Cina itu diakui pakar bahasa sebagai bahasa Melayu rendah dan penelitian sedang giat dilakukan untuk melihat kepentingan bahasa Melayu pasar dalam perkembangan kebahasaan dan kesusasteraan Indonesia," katanya.

Titiek Suliyati mengakui pada awal penubuhan Balai Pustaka oleh pemerintah Belanda pada 1917, ada kecenderungan untuk menghilangkan bahasa Melayu Cina itu meskipun banyak karya sastera seperti roman, prosa, terjemahan dan cerita rakyat dalam bahasa berkenaan berperanan memberi pendidikan kepada masyarakat.

Dalam konteks agama pula, masyarakat Cina di Semarang sangat menghormati Laksamana Cheng Ho sehingga membina patung dewa Cheng Ho kerana menganggap laksamana terbabit sebagai moyang yang berjasa dan mempunyai kedudukan setaraf dewa lain yang mesti dihormati.

"Bagaimanapun, apabila upacara menjamu makanan berdasarkan makanan kesukaan dewa ketika mereka hidup, ada perbezaan pada Cheng Ho kerana mereka menyajikan makanan orang Islam. Oleh itu, tiada masakan daripada babi atau sebarang bahan yang diharamkan dalam Islam disajikan pada patung Cheng Ho," katanya.

Titiek Suliyati turut menyarankan kajian dilakukan terhadap sistem pendidikan anak kerana orang Cina yang datang ke Semarang pada awalnya hanya dari kalangan lelaki sehingga mereka memilih untuk berkahwin dengan wanita tempatan, iaitu Melayu.

"Mungkin ada pengaruh daripada tradisi Melayu kerana ibu sangat berperanan besar dalam masyarakat Cina Peranakan terutama unsur pendidikan yang berkaitan agama dan etika. Begitu juga, cara perdagangan yang mungkin juga ada sistem perdagangan termasuk sistem kredit yang mempunyai pengaruh daripada masyarakat Melayu," katanya.

Dalam konteks perkahwinan, beliau turut mengesan pengaruh budaya Melayu dalam perkahwinan masyarakat Cina di Semarang, iaitu upacara sekapur sirih dan menabur beras kuning dengan tanggapan dapat menolak bala atau mencapai kebahagiaan.


Rahsia Doa Pengasih. Klik sini.

Layari : Zonfiniti

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI