Iktikaf di masjid

Wednesday, September 01, 2010

Penerangan Iktikaf di masjid

# Iktikaf ialah berdiam atau tinggal di masjid memenuhi adab tertentu, pada masa tertentu dengan niat ibadah dan bagi mendekatkan kepada Allah SWT. Ulama bersepakat menyatakan iktikaf khususnya pada 10 hari terakhir bulan Ramadan adalah ibadah yang disyariat dan disunatkan Rasulullah SAW.

# Jenis-jenis iktikaf yang disyariatkan ada dua bentuk; pertama sunat dan kedua wajib. Iktikaf sunat iaitu yang dilakukan secara sukarela semata-mata mendekatkan diri kepada Allah seperti iktikaf pada 10 hari terakhir bulan Ramadan.

# Iktikaf yang wajib iaitu yang didahului dengan nazar (janji), seperti: “Jika Allah menyembuhkan penyakitku ini, maka aku akan beriktikaf.”

# Iktikaf wajib tergantung pada berapa lama waktu yang dinazarkan, sedangkan iktikaf sunat tidak ada batasan waktu khusus, bila-bila masa pada malam atau siang hari, waktunya boleh lama atau singkat.

# Ya’ la bin Umayyah berkata: “Sesungguhnya aku berdiam satu jam di masjid tidak lain hanya untuk beriktikaf.”

# Syarat iktikaf ialah muslim, berakal, suci dari janabah (junub), haid dan nifas.

# Rukun iktikaf ialah niat dan berdiam di masjid.

# Hal dibolehkan bagi orang yang beriktikaf:

- Keluar dari tempat iktikaf bagi menghantar isteri, seperti dilakukan Rasulullah SAW kepada isterinya, Safiyah.

- Menyisir, mencukur rambut, memotong kuku, membersihkan tubuh daripada kotoran dan bau badan.

- Keluar dari tempat keperluan yang harus dipenuhi, seperti membuang air besar dan kecil, makan, minum dan segala sesuatu yang tidak mungkin dilakukan di masjid, tetapi ia harus segera kembali sudah menyelesaikan keperluannya.

- Makan, minum dan tidur di masjid dengan sentiasa menjaga kesucian dan kebersihan masjid.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI