Sekat gejala hidu ubat kebas

Wednesday, September 21, 2011

Kegiatan menghidu bahan kimia untuk tujuan khayal dikesan tidak lagi terhad kepada gam bahkan ada kalangan remaja menyalahgunakan ubat kebas dikenali sebagai ‘ethylchloride’ yang biasa digunakan oleh para atlet.

Difahamkan, terdapat pelajar sekolah termasuk perempuan di sekitar Lembah Klang kini beralih menggunakan semburan ‘ethylchloride’ ini untuk khayal dan berseronok.

Kegiatan ini membimbangkan kerana pengambilan bahan kimia jenis semburan yang biasa digunakan sebagai ubat bius itu boleh menjejaskan kesihatan sesiapa yang menghidunya.

Menurut Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Penguat Kuasa Farmasi, Kementerian Kesihatan, Mazlan Ismail, kes menghidu ‘ethylchloride’ untuk khayal bukan perkara baru sebaliknya pernah dilaporkan berlaku di kalangan remaja Singapura sejak 2007.

Bagaimanapun, kata beliau, di negara ini, kegiatan menghidu ‘ethylchloride’ tidak pernah dikesan kerana mungkin menghidu gam lebih popular.

“Jika benar dakwaan ada remaja Malaysia kini menjadi penagih ‘ethylchloride’, ia amat membimbangkan dan wajar dibendung segera.

“Ini kerana ‘ethylchloride’ adalah ubat kebas bagi menghilangkan kesakitan yang hanya digunakan secara luaran dan amat berbahaya jika dihidu,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Mazlan, ubat semburan ini jika dihidu boleh mengkhayalkan tetapi ia akan meninggalkan kesan sampingan dan boleh memudaratkan kesihatan setelah meresap ke dalam paru-paru serta darah.

Beliau berkata, di negara ini, penjualan ‘ethylchloride’ hanya dibenarkan di farmasi tetapi orang ramai yang ingin membelinya tidak memerlukan surat preskripsi daripada doktor.

Katanya, mungkin disebabkan kelonggaran ini, maka ia disalahgunakan oleh remaja untuk mengkhayalkan diri bagi mendapatkan keseronokan.

“Penyalahgunaan ‘ethylchloride’ sama seperti kegiatan menyalahgunakan dadah jenis ketamin yang digunakan untuk pembedahan di India.

“Walaupun belum ada lagi mangsa dilaporkan mati akibat menghidu ‘ethylchloride’ setakat ini tetapi tindakan segera patut diambil untuk membendung gejala ini daripada berleluasa,” ujarnya.

~ utusan

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI