Cara menetapkan tumpuan hati ketika mengerjakan solat bergantung kepada tahap hawa nafsu seseorang.
Sesetengahnya mungkin boleh dengan cara lembut seperti dijelaskan pada siri sebelum ini, namun bagi orang yang nafsunya meluap-luap dan sukar dikendalikan tidak harus menggunakan cara berkenaan, sementelah berlaku tarik-menarik dengannya.
Kemudian hawa nafsu menewaskan orang terbabit dan berlalulah seluruh solat dalam gangguan itu.
Umpama seorang lelaki di bawah sepohon kayu. Dia bermaksud hendak menjernihkan fikirannya, tetapi nyanyian burung pipit mengganggunya. Sentiasalah diusirnya burung pipit itu dengan sepotong kayu pada tangannya.
Dia kembali menenangkan fikirannya. Namun, burung itu kembali lagi, lalu dia mengusirnya dengan kayu pada tangannya.
Justeru, kata orang kepadanya: "Ini adalah pekerjaan yang tak ada hasilnya! Dan tidak akan selesai. Jika kamu mahu terlepas, tebanglah pohon itu!"
Demikianlah dengan pohon hawa nafsu. Apabila bercabang dan banyak rantingnya, nescaya tertarik kepadanya segala fikiran, sebagaimana tertariknya burung pipit kepada pohon.
Tertariknya lalat kepada barang buruk dan lamalah usaha untuk mengusirkannya.
Lalat itu setiap kali dihancurkan kembali lagi berkembang. Daripada itulah ia dinamakan lalat.
Begitu jugalah segala lintasan di dalam hati. Hawa nafsu itu banyak jenisnya dan sangat jarang manusia terlepas daripadanya. Semuanya itu dikumpulkan oleh satu pokok iaitu mencintai dunia.
Sesiapa yang mempunyai hati mencintai dunia sehingga cenderung kepada sesuatu daripadanya, bukan untuk mencari bekal daripadanya dan memperoleh pertolongan untuk akhirat, janganlah diharapkan akan jernih kelazatan bermunajat dalam solat.
Ini kerana orang yang senang dengan dunia nescaya dia tidak senang dengan Allah Taala dan bermunajat dengan-Nya.
Cita-cita seseorang adalah berserta kesayangannya. Jika kesayangannya ada pada dunia, sudah pasti kemahuannya berpaling kepada dunia itu.
Namun, dalam pada itu tidak wajar meninggalkan mujahadah, mengembalikan hati kepada solat dan mengurangkan punca yang menjadi gangguan.
Ini sememangnya ubat (cara) yang pahit dan kerana pahitnya, maka dimuntahkan oleh tabiat manusia, sehingga tinggallah penyakit itu melumpuhkan badan dan jadilah penyakit sebagai penghalang.
Bagaimanapun, semoga solat kita terselamat daripada gangguan hati, sama ada setengah atau sepertiga daripadanya agar kita setidak-tidaknya termasuk orang yang bercampur dengan amalan kebaikan.
Kesimpulannya, cita-cita dunia dan akhirat di dalam hati adalah seperti air yang dituangkan ke dalam gelas penuh dengan cuka.
Seberapa banyak air yang masuk ke dalam gelas, sudah pasti sebanyak itu pula cuka keluar. Ini kerana kedua-duanya tidak berkumpul menjadi satu.
Perkara selayaknya hadir dalam hati pada setiap rukun dan syarat solat
Jika benarlah kita dari kalangan orang yang mencari akhirat, pertama sekali tidak melengahkan segala peringatan mengenai syarat dan rukun solat.
Syarat yang mendahului solat ialah azan, bersuci, menutup aurat, menghadap kiblat, berdiri betul dan niat.
Apabila kita mendengar seruan muazin, hadirkanlah ke dalam hati kita huru-hara seruan pada hari kiamat serta bersiaplah dengan zahir dan batin kita, memperkenan dan menyegerakannya.
Orang yang menyegerakan diri kepada seruan ini adalah mereka diserukan dengan lembah-lembut pada hari pertemuan akbar (besar) itu. Bawalah hati kepada seruan ini!
Jika anda memperolehnya penuh dengan kesenangan dan kegembiraan, melimpah-limpah dengan keinginan untuk bersegera, ketahuilah bahawa anda didatangi seruan dengan berita gembira dan kemenangan di hari keputusan yang akan tiba.
Nabi SAW bersabda, mafhumnya: "Berikanlah kesenangan kepada kami wahai Bilal." (Riwayat Abu Daud)
Hadis itu membawa maksud, berikanlah kesenangan dengan solat dan seruan kepadanya. Ini kerana kecintaan hati Nabi SAW adalah padanya. (Susunan berpandukan Kitab Ihya Ulumiddin)
Sesetengahnya mungkin boleh dengan cara lembut seperti dijelaskan pada siri sebelum ini, namun bagi orang yang nafsunya meluap-luap dan sukar dikendalikan tidak harus menggunakan cara berkenaan, sementelah berlaku tarik-menarik dengannya.
Kemudian hawa nafsu menewaskan orang terbabit dan berlalulah seluruh solat dalam gangguan itu.
Umpama seorang lelaki di bawah sepohon kayu. Dia bermaksud hendak menjernihkan fikirannya, tetapi nyanyian burung pipit mengganggunya. Sentiasalah diusirnya burung pipit itu dengan sepotong kayu pada tangannya.
Dia kembali menenangkan fikirannya. Namun, burung itu kembali lagi, lalu dia mengusirnya dengan kayu pada tangannya.
Justeru, kata orang kepadanya: "Ini adalah pekerjaan yang tak ada hasilnya! Dan tidak akan selesai. Jika kamu mahu terlepas, tebanglah pohon itu!"
Demikianlah dengan pohon hawa nafsu. Apabila bercabang dan banyak rantingnya, nescaya tertarik kepadanya segala fikiran, sebagaimana tertariknya burung pipit kepada pohon.
Tertariknya lalat kepada barang buruk dan lamalah usaha untuk mengusirkannya.
Lalat itu setiap kali dihancurkan kembali lagi berkembang. Daripada itulah ia dinamakan lalat.
Begitu jugalah segala lintasan di dalam hati. Hawa nafsu itu banyak jenisnya dan sangat jarang manusia terlepas daripadanya. Semuanya itu dikumpulkan oleh satu pokok iaitu mencintai dunia.
Sesiapa yang mempunyai hati mencintai dunia sehingga cenderung kepada sesuatu daripadanya, bukan untuk mencari bekal daripadanya dan memperoleh pertolongan untuk akhirat, janganlah diharapkan akan jernih kelazatan bermunajat dalam solat.
Ini kerana orang yang senang dengan dunia nescaya dia tidak senang dengan Allah Taala dan bermunajat dengan-Nya.
Cita-cita seseorang adalah berserta kesayangannya. Jika kesayangannya ada pada dunia, sudah pasti kemahuannya berpaling kepada dunia itu.
Namun, dalam pada itu tidak wajar meninggalkan mujahadah, mengembalikan hati kepada solat dan mengurangkan punca yang menjadi gangguan.
Ini sememangnya ubat (cara) yang pahit dan kerana pahitnya, maka dimuntahkan oleh tabiat manusia, sehingga tinggallah penyakit itu melumpuhkan badan dan jadilah penyakit sebagai penghalang.
Bagaimanapun, semoga solat kita terselamat daripada gangguan hati, sama ada setengah atau sepertiga daripadanya agar kita setidak-tidaknya termasuk orang yang bercampur dengan amalan kebaikan.
Kesimpulannya, cita-cita dunia dan akhirat di dalam hati adalah seperti air yang dituangkan ke dalam gelas penuh dengan cuka.
Seberapa banyak air yang masuk ke dalam gelas, sudah pasti sebanyak itu pula cuka keluar. Ini kerana kedua-duanya tidak berkumpul menjadi satu.
Perkara selayaknya hadir dalam hati pada setiap rukun dan syarat solat
Jika benarlah kita dari kalangan orang yang mencari akhirat, pertama sekali tidak melengahkan segala peringatan mengenai syarat dan rukun solat.
Syarat yang mendahului solat ialah azan, bersuci, menutup aurat, menghadap kiblat, berdiri betul dan niat.
Apabila kita mendengar seruan muazin, hadirkanlah ke dalam hati kita huru-hara seruan pada hari kiamat serta bersiaplah dengan zahir dan batin kita, memperkenan dan menyegerakannya.
Orang yang menyegerakan diri kepada seruan ini adalah mereka diserukan dengan lembah-lembut pada hari pertemuan akbar (besar) itu. Bawalah hati kepada seruan ini!
Jika anda memperolehnya penuh dengan kesenangan dan kegembiraan, melimpah-limpah dengan keinginan untuk bersegera, ketahuilah bahawa anda didatangi seruan dengan berita gembira dan kemenangan di hari keputusan yang akan tiba.
Nabi SAW bersabda, mafhumnya: "Berikanlah kesenangan kepada kami wahai Bilal." (Riwayat Abu Daud)
Hadis itu membawa maksud, berikanlah kesenangan dengan solat dan seruan kepadanya. Ini kerana kecintaan hati Nabi SAW adalah padanya. (Susunan berpandukan Kitab Ihya Ulumiddin)
0 Komen:
Post a Comment