Guru kenit hanya 0.94 sentimeter

Thursday, March 07, 2013

Azad Singh, 22, mencapai impiannya untuk menjadi guru walaupun dia hanya setinggi 0.94 sentimeter.

Azad mengalami gangguan genetik yang jarang berlaku dan ini bermakna dia berhenti membesar pa da usia lima tahun dan ketika berusia 22 tahun dia terperangkap dalam saiz tubuh kanak-kanak.

Dia kini mengajar kemahiran komputer di sekolah perempuan di Haryana, yang pelajarnya jauh lebih tinggi daripadanya.

Ketika mengajar, dia terpaksa berdiri di atas meja agar cukup tinggi untuk mencapai papan putih.

AZAD duduk di atas meja bersebelahan komputer di sekolah perempuan dekat Haryana, India.

Kerana saiznya yang kecil itu, pelajar memanggilnya ‘Chotu’ yang bermakna ‘guru kenit.’

Azad yang memperoleh gaji sebanyak 10,000 rupee (RM570) sebulan dan terpaksa memakai pakaian kanak-kanak berusia tujuh tahun berkata, dia tidak kisah dengan gelaran itu.

“Saya tidak kisah kerana saya sudah mencapai impian saya. Orang kini lebih menghormati saya kerana saya sudah mempunyai pekerjaan,” katanya.

Ketika berusia 18 tahun, seorang pengawal stesen kereta api menyangka dia masih bayi.

Di sekolah, dia dibuli kerana saiznya. Dia juga sangat takut diculik kumpulan sarkas sehingga enggan keluar rumah.

Bagaimanapun, Azad berkata, semua pengalaman pahit itu membantunya menjadi dirinya hari ini.

“Sering dibuli menjadikan saya lebih bersemangat untuk mencapai cita-cita saya,” katanya.

Adik perempuannya, Laxmi, 19, turut mengalami gangguan hormon yang sama, tetapi ibu bapa mereka tidak mampu untuk mendapatkan suntikan hormon diperlukan bagi menggalakkan pembesaran.

Adik perempuan bongsunya, Suman, 15, belajar di sekolah tempat Singh mengajar di Gurgaon, Badshapur dan memandunya ke tempat kerja setiap hari menaiki skuter.

“Dia membuatkan saya berasa bangga,” kata Suman. - Agensi

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI