Kes Taksub Cantik Melampau

Thursday, March 28, 2013

Kes Taksub Cantik Melampau

Kes 1

HANG Mioku, 28, ketagihan melakukan pembedahan plastik di beberapa bahagian wajahnya. Tabiat itu berterusan ketika pindah dan bekerja ke Jepun. Pembedahan demi pembedahan, dilakukan sehingga bentuk wajahnya semakin membesar. Doktor bedah akhirnya tidak mahu lagi melakukan pembedahan plastik di wajahnya dan menyarankan menemui pakar jiwa.



Ketika kembali ke Korea, wajah Mioku berubah keseluruhannya, bahkan keluarganya tidak dapat mengenalinya. Menyedari wajah anaknya semakin membengkak. Mereka menghantarnya berjumpa doktor untuk memperbaiki wajah Mioku.

Doktor bersedia memberikannya suntikan silikon. Dia kemudian menyuntik sendiri dengan minyak masak apabila kehabisan silikon yang mengakibatkan wajahnya semakin membengkak.

Kejadian diketahui ramai hingga salah satu stesen TV Korea menampilkannya dalam salah satu siaran di televisyen. Doktor bedah mengeluarkan 60 gram cairan asing dari wajahnya dan 200 gram pada lehernya. Selepas beberapa kali pembedahan, wajahnya mulai mengecil, tetapi wajahnya masih belum dapat kembali ke bentuk normal.

Kes 2

BEKAS peragawati, Alicia Douvall, 30, tampil dengan wajah bengkak dan lebam selepas menjalani pembedahan plastik.

Beliau mengakui amat ketagih dengan pembedahan kosmetik dikatakan terbang ke Amerika Syarikat untuk menjalani pembedahan selepas doktor di United Kingdom enggan merawatnya.

Alicia mahu rahang, hidung, mata dan mulutnya dibentuk semula supaya kejelitaan wajahnya kelihatan sempurna, padahal ekoran pembedahan itu wajah jelita itu bertukar jadi bengkak, lebam dan kelihatan pelik.

Alicia sudah buat 15 pembedahan dan sedang berusaha keras mengawal ketagihan itu.

Implikasi pembedahan, rasa kebas pada bahagian pembedahan pernah dilakukan termasuk pada perut, payudara atau lengan tangan kanannya.

Tabiatnya memakan diri dan pernah doktor di Britain enggan merawatnya lagi. Tetapi mengubah haluan ke Amerika Syarikat untuk lakukan pembedahan, selain turut menipu mengenai laporan kesihatannya.

Ketagihan itu sebenarnya, sakit ditanggung Alicia kerana perlu ke pusat pemulihan di Malibu, California, menjalani rawatan pemulihan selama empat minggu di sana, bagi mengatasi ketagihan.

Hujung tahun lalu, Alicia membelanjakan RM20,000, semata-mata memotong sebahagian tulang jari telunjuk di kedua-dua belah kakinya.

Alicia merasakan keadaan kakinya itu menyebabkan dia kelihatan sangat hodoh, malah benci melihat jari telunjuk di kedua-dua belah kakinya lebih panjang daripada ibu jarinya.

Kes 3

SEORANG ibu taksub untuk kelihatan sama dengan anak gadisnya, padahal perbezaan usia mereka berdua 22 tahun. Untuk mencapai cita-citanya itu, wanita Inggeris itu, rela menghabiskan puluhan ribu ringgit menjalani pembedahan plastik. Usahanya itu tidak sia-sia. Sekarang Janet Cunliffe dan anak perempuannya, Jane Cunliffe, bagaikan adik-beradik.

Janet dengan rambut asalnya merah, kini bertukar perang untuk kelihatan sama dengan Jane. Janet yang dulu bertubuh gemuk, kini menjadi kurus selepas menjalani siri pembedahan plastik untuk kelihatan seperti tubuh diingini, padahal usianya sudah mencecah 50 tahun. Sedangkan anak gadisnya, Jane baru berusia 28 tahun.



Ibu tunggal itu, berasa gembira dengan penampilan baru dirinya dan mengakui sekarang dia bukan lagi seperti ibu dan anak, tetapi cenderung kelihatan seperti kembar seiras.

Begitupun, anaknya antara orang paling bangga terhadap perubahan ibunya itu. Katanya keadaan `sama muda' itu menjadikan mereka berdua semakin akrab.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI