Pakej melancong ke Pulau Krismas

Thursday, March 14, 2013

Kris International Travel Tour juga menawarkan pakej yang menarik pada harga yang berpatutan sempena MATTA Fair 2013 pada 15 hingga 17 Mac 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur. Hubungi 03-2284 1021, 03-2282 2580 atau layari www.krisinternational.com untuk maklumat lanjut mengenai pakej lawatan ke Pulau Krismas.

Pulau Krismas terletak di Lautan Hindi dan 2,360 kilometer dari Perth, Australia. Penduduknya dianggarkan 1,600 orang dan menghuni di beberapa penempatan seperti Flying Fish Cove, Silver City, Kampong, Poon Saan dan Drumsite.

Pulau ini mempunyai topografi asli yang unik sehingga menjadi perhatian ahli sains dan geografi, ekoran kewujudan sebilangan spesies tumbuhan dan haiwan endemik yang berevolusi secara terpencil tanpa diganggu manusia.

Paling menarik, dari bulan November hingga ke Januari setiap tahun, kita dapat melihat migrasi berjuta ketam merah dari kawasan hutan ke lautan untuk bertelur. Hanya di sini saja kita berpeluang menyaksikan fenomena migrasi ketam terbesar di dunia. Bagi penulis, ia juga adalah salah satu keajaiban dunia.

Selain itu, penduduk di sini juga bekerja sebagai pelombong galian fosfat iaitu bahan galian kegunaan industri. Jangan terkejut kerana kebanyakan pelombong di sini adalah berbangsa Melayu warga negara Australia dan mereka mempunyai pertalian saudara dengan orang di Alai, Melaka dan Pulau Pinang.

Ini menjadikan Pulau Krismas bukan saja menarik dengan air Lautan Hindi yang jernih serta kaya dengan hidupan laut, tetapi juga mempunyai tarikan budaya yang pelbagai iaitu budaya tempatan, Melayu dan Cina.

Lokasi yang sesuai untuk berbulan madu dan juga untuk aktiviti bina semangat ini hanya dua jam 30 minit penerbangan terus dari Kuala Lumpur oleh Penerbangan Malaysia (MAS).

Menurut Pengurus Besar, Kris International Travel Tour, Foo Kok Teng, berkata menerusi Penerbangan Malaysia, pengembara tidak perlu terbang ke Perth yang mengambil masa kira-kira lapan jam sehala untuk datang ke sini.

"Mereka boleh terbang terus pergi dan pulang dari Kuala Lumpur. Kami (Kris International Travel Tours) baru-baru ini menandatangani memorandum persefahaman dengan Sunwise Nominee Pty. Ltd untuk bekerjasama dalam menguruskan pelancong dari Malaysia dan Pulau Krismas," katanya.

Perjanjian ini disaksikan oleh Ketua Pengarah Tourism Malaysia, Datuk Mirza Mohd Taiyab serta Gabenor Pulau Krismas, Jon Stanhope.

"Kerjasama ini akan menarik lebih ramai penduduk pulau ini yang berminat untuk berkunjung dan membeli belah di Malaysia selain boleh melawat sanak saudara di sini," kata Foo.

Sempena lawatan itu, Tourism Malaysia menganjurkan Malam Malaysia yang menampilkan persembahan kebudayaan selain pertunjukan fesyen pakaian tradisional.

Oleh K Azhan Hamdin

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI