Kes pembunuhan wanita 2012

Thursday, March 28, 2013

Kes pembunuhan wanita 2012

* 4 Disember 2012 Ipoh - Mayat seorang wanita dalam keadaan tangan dan kaki diikat ditemui dalam bungkusan kanvas yang ditinggalkan di tepi jalan di kawasan Meru Raya. Laporan bedah siasat turut mengesan kesan jerutan pada leher mangsa dipercayai menjadi punca kematian.

* 22 Oktober 2012 Sarawak - Seorang wanita warga emas dibunuh kejam dengan beberapa kesan tikaman pada badan serta parah di muka dan hidung di rumahnya di Taman Desa Indah. Wanita itu dipercayai menjadi mangsa pembunuhan kejam oleh individu tidak dikenali.

* 21 September 2012 Penampang - Polis tidak menolak kemungkinan pembunuhan seorang wanita ditemui mati dengan lehernya dijerut serta kaki dan tangannya diikat di rumahnya bermotifkan cemburu. Polis sudah menahan seorang lelaki berusia lingkungan 30-an dipercayai teman wanita mangsa bagi membantu siasatan.

* 18 Ogos 2012 Balakong - Ketagih seks dipercayai punca gadis 19 tahun dibunuh sebelum mayatnya dirogol di rumahnya di Taming Jaya, dekat Balakong. Polis menahan seorang lelaki berusia 26 tahun yang dipercayai ada hubungan kekeluargaan dengan mangsa.

* 31 Julai 2012 Shah Alam - Polis menahan suami eksekutif TV9, Nur Syaleza Jaafar, yang ditemui mati di rumahnya di Pangsapuri Saujana, Damansara Damai. Keputusan bedah siasat mendapati punca kematian bukan mati mengejut, sebaliknya dipercayai tidak boleh bernafas kerana jerutan di leher.

* 30 Jun 2012 Ampang Jaya - Seorang kerani bank, P Yoga Ambiga, 27, bukan saja dibelasah, malah turut dibakar hidup-hidup dalam kejadian di Kampung Ampang Campuran akibat dendam.

* 21 Jun 2112 Sungai Petani - Misteri kehilangan seorang pengusaha butik kecantikan terjawab apabila wanita itu ditemui mati, dipercayai dibunuh. Mayat mangsa ditemui dalam keadaan telentang di atas motosikalnya.

* 27 Jun 2012 Kuala Lumpur - Wanita yang melecur 90 peratus tubuhnya selepas dipercayai dibakar teman lelakinya dalam pertengkaran di rumah mangsa di Taman Segar, Cheras meninggal dunia. Mangsa dikatakan disimbah petrol sebelum dibakar teman lelakinya dipercayai berpunca masalah cinta.

* 18 Februari 2012 Alor Setar - Seorang tukang tilik wanita, maut manakala anak angkatnya parah akibat ditetak di kepala dan beberapa bahagian anggota badan oleh bekas suaminya dalam kejadian amuk di rumah mereka di Taman Saga.

* 12 Januari 2012 Johor Bharu - Cinta tiga segi dan cemburu dipercayai punca pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kempas yang sedang menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mati dibunuh dalam rumahnya dekat Taman Kempas.


Wanita sasaran utama menjadi mangsa penipuan 'jenayah emosi' yang mengheret nasib mereka dijadikan keldai dadah dan keldai akaun. Lebih menyedihkan, ada kes membabitkan mangsa wanita warga tua dan ibu tunggal. Pada Mei lalu, seorang ibu tunggal berusia 63 tahun menjadi mangsa penipuan sindiket itu apabila sanggup menjual aset dan menyerahkan hasil jualan sebanyak RM5 juta demi cinta kepada lelaki yang mengaku seorang jeneral tentera Amerika Syarikat dan dikenali menerusi laman sosial di internet.

Wanita yang boleh berperanan membina tugu keamanan sejagat 2012 tidak kecuali menjadi mangsa pembunuhan kejam. Lebih malang, ada di antara kes membabitkan pelaku yang sepatutnya menjadi pelindung pada wanita berkenaan. Namun, disebabkan dendam, cinta tiga segi, cemburu dan krisis berlaku dalam rumah tangga, wanita dijadikan tempat melampiaskan nafsu amarah, kecewa serta hilang kawalan diri.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI