Ulama palsu lebih utama kepentingan diri
Islam adalah agama ilmu. Orang berilmu mempunyai kedudukan tinggi dalam Islam kerana mengenali Wujud yang tertinggi, iaitu Wujud yang hakiki dan pengenalan itu menimbulkan sifat takut dan gerun kepada-Nya (Fatir: 28). Dengan itu al-Quran menggelarkan mereka `ulama' .
Sayyidina Ali RA menyatakan mengenal Allah adalah permulaan agama kerana tidak mungkin seorang hamba benar-benar mengerjakan ketaatan kepada-Nya tanpa mengenali Zat, Sifat dan Perbuatannya.
Mengenal Allah adalah maksud sebenar al-Quran, manakala syariat dan ibadah adalah jalan kepada-Nya. Pastilah nyata keutamaan maksud dan jalan yang menyampaikan kepada maksud.
Takut kepada Allah adalah tanda mengenali-Nya, maka wajiblah kita fahami bahawa mereka yang tidak takut kepada-Nya adalah mereka yang tidak mengenali-Nya. Mereka bukanlah ulama menurut takrifan al-Quran walaupun seluruh manusia menggelarkan mereka ulama. Mereka adalah ulama palsu.
Ciri-ciri ulama palsu
Antara tanda seseorang itu tidak kenal Allah adalah dia berani bercakap sembarangan tentang-Nya, persis percakapan kaum yang kafir yang mengikut hawa nafsu, sedangkan kita ditegah daripada menuruti hawa nafsu mereka setelah datang kepada kita ilmu, yakni petunjuk al-Quran (al-Baqarah: 120).
Ulama palsu tidak takut kepada Allah kerana mereka lebih bimbangkan kedudukan dan kemasyhuran mereka di sisi manusia. Bagi memastikan kedudukan dan kepentingan diri dan puak yang mereka sokong, mereka sanggup menyembunyikan kebenaran dan membiarkan kebatilan.
Contoh kebatilan itu ialah yang dilaporkan dalam akhbar baru-baru ini bahawa menurut seorang tokoh agama dari Asia Barat, kalimah Allah adalah milik semua manusia. Sekiranya benarlah itu yang dikatakannya, maka ia adalah kebatilan nyata.
Bagaimanakah mungkin dari segi adab untuk kita mengatakan bahawa Nama Allah milik semua manusia sedangkan Allah telah menegaskan dalam al-Quran bahawa Nama-nama Yang Indah itu adalah milik-Nya (al-Hashr: 24), iaitu Nama-nama yang Dia berikan sendiri bagi merujuk kepada Zat-Nya.
Oleh itu, sesiapa pun selain daripada-Nya tidak layak untuk menggunakannya. Tiada orang yang akan memakai nama Allah, al-Rahman, al-Rahim dan al-Jabbar melainkan dia benar-benar jahil lagi sesat dan tiada kerajaan Islam akan membenarkan perbuatan seumpama itu dilakukan tanpa pembanterasan.
Yang dibenarkan adalah apabila ditambah di hadapannya perkataan `Abd' yang bererti `hamba.' Maka kita temui nama-nama seperti Abdullah, Abdul Rahman, Abdul Rahim dan Abdul Jabbar.
Sekiranya nama itu milik semua manusia, sememangnya tiada masalah untuk sesiapa pun menggunakannya kerana pemilik sesuatu memang berhak memperlakukan apa saja dengan apa yang dia miliki.
Sejarah al-Hallaj
Sejarah menunjukkan bahawa al-Hallaj telah dihukum mati dengan sebab kata-katanya: "Akulah al-Haqq!" Alasannya amat jelas: nama `al-Haqq' itu milik Allah semata-mata, dan ia tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya bagi merujuk kepada yang selain daripada-Nya. Nasib Hallaj pastilah berbeza sekiranya dia mengatakan: "Ana Abd al-Haqq" (akulah hamba al-Haqq) kerana itu adalah kenyataan yang benar.
Hanya mereka yang tidak kenal Allah dan tidak takut kepada-Nya akan mengeluarkan kenyataan sedemikian. Kenyataan itu ternyata selari dengan pandangan kaum yang disebut dalam al-Quran sebagai pengikut hawa nafsu.
Kenyataan seperti itulah yang dinanti-nantikan oleh puak Katholik yang berkeras bahawa kalimah `Allah' adalah milik semua. Mereka mendakwa `berhak' menggunakan nama itu bagi merujuk kepada sebarang tuhan yang disebut dalam kitab mereka sama ada yang dirujuk sebagai `God' (Allah), `god' (allah), mahupun `gods' (allah-allah).
Ternyata mereka berjaya mengelirukan sebahagian orang Melayu dengan memakai hujah kebebasan beragama. Hakikatnya, ini bukanlah soal hak kebebasan beragama, sebaliknya soal pemalsuan kalimah dan penyelewengan makna.
Malang sekali, terlalu ramai dalam kalangan Muslimin terpedaya kerana bertuankan ulama palsu yang melihat kepentingan politik mengatasi kepentingan agama dan bangsa.
Oleh Md Asham Ahmad
* Penulis adalah Fello Kanan, Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia
Islam adalah agama ilmu. Orang berilmu mempunyai kedudukan tinggi dalam Islam kerana mengenali Wujud yang tertinggi, iaitu Wujud yang hakiki dan pengenalan itu menimbulkan sifat takut dan gerun kepada-Nya (Fatir: 28). Dengan itu al-Quran menggelarkan mereka `ulama' .
Sayyidina Ali RA menyatakan mengenal Allah adalah permulaan agama kerana tidak mungkin seorang hamba benar-benar mengerjakan ketaatan kepada-Nya tanpa mengenali Zat, Sifat dan Perbuatannya.
Mengenal Allah adalah maksud sebenar al-Quran, manakala syariat dan ibadah adalah jalan kepada-Nya. Pastilah nyata keutamaan maksud dan jalan yang menyampaikan kepada maksud.
Takut kepada Allah adalah tanda mengenali-Nya, maka wajiblah kita fahami bahawa mereka yang tidak takut kepada-Nya adalah mereka yang tidak mengenali-Nya. Mereka bukanlah ulama menurut takrifan al-Quran walaupun seluruh manusia menggelarkan mereka ulama. Mereka adalah ulama palsu.
Ciri-ciri ulama palsu
Antara tanda seseorang itu tidak kenal Allah adalah dia berani bercakap sembarangan tentang-Nya, persis percakapan kaum yang kafir yang mengikut hawa nafsu, sedangkan kita ditegah daripada menuruti hawa nafsu mereka setelah datang kepada kita ilmu, yakni petunjuk al-Quran (al-Baqarah: 120).
Ulama palsu tidak takut kepada Allah kerana mereka lebih bimbangkan kedudukan dan kemasyhuran mereka di sisi manusia. Bagi memastikan kedudukan dan kepentingan diri dan puak yang mereka sokong, mereka sanggup menyembunyikan kebenaran dan membiarkan kebatilan.
Contoh kebatilan itu ialah yang dilaporkan dalam akhbar baru-baru ini bahawa menurut seorang tokoh agama dari Asia Barat, kalimah Allah adalah milik semua manusia. Sekiranya benarlah itu yang dikatakannya, maka ia adalah kebatilan nyata.
Bagaimanakah mungkin dari segi adab untuk kita mengatakan bahawa Nama Allah milik semua manusia sedangkan Allah telah menegaskan dalam al-Quran bahawa Nama-nama Yang Indah itu adalah milik-Nya (al-Hashr: 24), iaitu Nama-nama yang Dia berikan sendiri bagi merujuk kepada Zat-Nya.
Oleh itu, sesiapa pun selain daripada-Nya tidak layak untuk menggunakannya. Tiada orang yang akan memakai nama Allah, al-Rahman, al-Rahim dan al-Jabbar melainkan dia benar-benar jahil lagi sesat dan tiada kerajaan Islam akan membenarkan perbuatan seumpama itu dilakukan tanpa pembanterasan.
Yang dibenarkan adalah apabila ditambah di hadapannya perkataan `Abd' yang bererti `hamba.' Maka kita temui nama-nama seperti Abdullah, Abdul Rahman, Abdul Rahim dan Abdul Jabbar.
Sekiranya nama itu milik semua manusia, sememangnya tiada masalah untuk sesiapa pun menggunakannya kerana pemilik sesuatu memang berhak memperlakukan apa saja dengan apa yang dia miliki.
Sejarah al-Hallaj
Sejarah menunjukkan bahawa al-Hallaj telah dihukum mati dengan sebab kata-katanya: "Akulah al-Haqq!" Alasannya amat jelas: nama `al-Haqq' itu milik Allah semata-mata, dan ia tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya bagi merujuk kepada yang selain daripada-Nya. Nasib Hallaj pastilah berbeza sekiranya dia mengatakan: "Ana Abd al-Haqq" (akulah hamba al-Haqq) kerana itu adalah kenyataan yang benar.
Hanya mereka yang tidak kenal Allah dan tidak takut kepada-Nya akan mengeluarkan kenyataan sedemikian. Kenyataan itu ternyata selari dengan pandangan kaum yang disebut dalam al-Quran sebagai pengikut hawa nafsu.
Kenyataan seperti itulah yang dinanti-nantikan oleh puak Katholik yang berkeras bahawa kalimah `Allah' adalah milik semua. Mereka mendakwa `berhak' menggunakan nama itu bagi merujuk kepada sebarang tuhan yang disebut dalam kitab mereka sama ada yang dirujuk sebagai `God' (Allah), `god' (allah), mahupun `gods' (allah-allah).
Ternyata mereka berjaya mengelirukan sebahagian orang Melayu dengan memakai hujah kebebasan beragama. Hakikatnya, ini bukanlah soal hak kebebasan beragama, sebaliknya soal pemalsuan kalimah dan penyelewengan makna.
Malang sekali, terlalu ramai dalam kalangan Muslimin terpedaya kerana bertuankan ulama palsu yang melihat kepentingan politik mengatasi kepentingan agama dan bangsa.
Oleh Md Asham Ahmad
* Penulis adalah Fello Kanan, Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia
0 Komen:
Post a Comment