Syor ganti hukuman penjara dengan program sosial utk pesalah dadah wanita

Friday, March 06, 2015

Syor ganti hukuman penjara dengan program sosial utk pesalah dadah wanita

Hukuman penjara untuk pengguna dadah wanita di Malaysia perlu digantikan dengan pelbagai program sosial dan kesihatan, demikian dasar yang disyorkan oleh Majlis AIDS Malaysia (MAM).

Pengurus Dasar MAM, Fifa Rahman berkata, pengguna dadah wanita memerlukan sokongan padu tanpa syarat daripada keluarga dan masyarakat dan menyisihkan mereka hanya memburukkan keadaan golongan itu.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan laporan berjudul: 'Segalanya Saya Tanggung Sendiri: Taklimat Ringkas Dasar Mengenai Wanita Yang Menggunakan Dadah di Malaysia', hasil tulisan beliau dan Sarah Iqbal sempena sambutan Hari Wanita Antarabangsa, Ahad ini.

Laporan itu berdasarkan kajian melibatkan 38 pengguna dadah wanita di Lembah Klang, Kelantan, Johor dan Pulau Pinang yang dijalankan dari September 2013 hingga Februari 2015.

Kajian di bawah Projek Tindakan Asia (2013-2015) dibiayai oleh Kesatuan Eropah dengan bantuan teknikal daripada Pakatan HIV/AIDS Antarabangsa.

Fifa berkata, terdapat keperluan segera untuk kajian khusus gender berikutan pengguna dadah wanita memerlukan rawatan berbeza dan kebanyakan perkhidmatan pemulihan dadah di negara ini tertumpu kepada golongan lelaki.

"Wanita yang menggunakan dadah mengalami risiko berbeza dan keperluan unik serta memerlukan khidmat khusus berbanding rakan lelaki mereka," katanya.

Laporan itu menyebut wanita memerlukan rawatan yang mengintegrasikan aspek berkaitan kanak-kanak, seksual dan kesihatan reproduktif, kaunseling dan keganasan domestik di samping menghadapi peningkatan stigma daripada masyarakat.

Laporan itu menyatakan wanita yang ditemu bual dalam kajian itu adalah dari latar belakang kemiskinan atau kurang sumber dengan kebanyakan daripada mereka gagal menamatkan pendidikan sekolah menengah dan berkahwin muda pada usia bawah 20 tahun.

Kanak-kanak daripada beberapa wanita itu dipisahkan daripada mereka sama ada oleh agensi khidmat sosial atau ahli keluarga jauh dan beberapa daripada mereka juga mengalami keganasan seksual oleh pasangan mereka.

Justeru, laporan itu mengesyorkan antara lain keperluan kaunseling khusus bersepadu dalam program rawatan di pusat pemulihan, bantuan mengenai keganasan rumah tangga dan bengkel pemikiran positif.

Laporan itu turut menyarankan supaya program wanita di pusat tahanan juvana dinilai semula untuk keberkesanan dan menangani masalah peminggiran dan mengurangkan risiko bahaya serta dinilai keserasian dengan Konvensyen Mengenai Hak Kanank-Kanak.

Ia juga mengesyorkan pengukuhan kerjasama antara agensi berhubung dengan golongan wanita yang terbabit dalam gelaja dadah seperti Kementerian Pendidikan dalam masalah keciciran pelajar.

Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dalam soal memperkenalkan khidmat rawatan khusus kepada pengguna dadah wanita dan Kementerian Dalam Negeri berhubung soal penguat kuasaan undang-undang berkaitan dadah dan pengurusan pusat tahanan untuk penagih dadah.

Laporan itu boleh diperoleh atas talian dan boleh dimuat turun di http://bit.ly/1GQVvff. - Bernama

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI