Laporan interim MH370: Tiada 'bendera merah' mengaitkan kru, pesawat

Sunday, March 08, 2015

Laporan interim MH370: Tiada 'bendera merah' mengaitkan kru, pesawat

Siasatan ke atas pesawat MH370 tidak menemui sebarang petunjuk luar biasa yang melibatkan isu mekanikal atau mengaitkan penglibatan kru penerbangan.

Menurut laporan interim yang dikeluarkan pada Ahad, tiada penjelasan baharu dikeluarkan mengenai punca kehilangan pesawat Boeing 777-200ER itu.

Satu pasukan penyelidik antarabangsa telah menyiasat profil peribadi, psikologi, dan kewangan kapten serta pembantu juruterbang, selain mengkaji latar belakang 10 kru kabin pesawat berkenaan.

Laporan terperinci yang dikeluarkan pada ulang tahun pertama kehilangan pesawat MH370 itu tidak menyebut sebarang dapatan yang meletakkan syak wasangka atau 'bendera merah' ke atas mereka.

"Tiada sebarang tanda tingkah laku pengasingan sosial, perubahan dalam tabiat atau minat, kecuaian diri, penyalahgunaan dadah atau alkohol melibatkan Kapten, Pembantu Juruterbang dan kru kabin," menurut laporan itu.

Laporan itu menambah bahawa radar awam telah mengesan pesawat itu untuk jangka masa yang singkat selepas ia mengubah haluan pada 8 Mac tahun lalu.

Penganalisis berkata laporan itu kebanyakannya menyatakan apa yang sudah diketahui.

Sementara itu, laporan interim itu juga mendapati bahawa bateri yang menjanakan mata arah dasar laut pada perakam data penerbangan pesawat (FDR) tamat tempoh pada Disember 2012.

Walau bagaimanapun, bateri pada perakam suara kokpit (CVR) pesawat telah digantikan dan berfungsi dengan baik.

Ia turut menyebut yang walaupun wujud kelalaian menggantikan bateri mata arah tersebut, ia masih boleh beroperasi selepas tamat tempoh, namun keberkesanannya boleh diragui.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI