Wanita terhebat di dunia

Friday, July 24, 2009

Apakah parameter yang menentukan kehebatan seseorang wanita? Adakah ia ditentukan daripada kedudukan kewangan mereka ataupun faktor-faktor lain?

Bagi majalah perniagaan terkenal, Forbes, mereka mempunyai cara perkiraan tersendiri dalam mencari senarai 100 wanita paling berkuasa di dunia.

Bagi majalah ini kriteria yang menilai 'kuasa' seseorang wanita itu adalah kedudukan mereka sebagai sebahagian daripada profil awam.

Populariti yang dikaut hasil daripada hebahan di media termasuklah kedudukan kewangan serta pencapaian mereka dalam sesebuah negara juga menjadi penyumbang untuk dimasukan dalam senarai tersebut.

Selain itu, jawatan yang dipegang kini juga faktor menjadi penentu sejauh mana mereka layak digelar wanita terhebat di dunia.

Pemilihan yang dibuat tahun ini tidak begitu mengambil kira kedudukan kewangan wanita sebaliknya mereka yang berjaya dalam bidang kerjaya seperti ketua eksekutif, pemimpin masyarakat, pegawai terpilih dan pegawai atasan yang membuktikan mereka mempunyai pengaruh terhadap pengikut bawahan mereka.

Setakat ini mengikut senarai Forbes, takhta wanita paling berpengaruh di dunia masih diduduki oleh Canselor Jerman, Angela Merkel.

Merkel merupakan wanita yang menduduki kedudukan teratas tersebut selama tiga tahun berturut-turut selepas beliau menang pada pilihan raya demokrasi di negara itu.

Berbeza bagi Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Senator Hillary Clinton walaupun menduduki tempat ke 28 wanita paling berkuasa, tetapi beliau merupakan wanita paling tinggi mendapat tumpuan awam ekoran kejayaan menduduki kabinet Presiden Barack Obama dan sebelum ini bertanding untuk mendapatkan kerusi presiden.

Dalam pada itu tempat kedua bagi wanita paling berkuasa diduduki oleh Sheila C. Bair yang merupakan ketua Federal Deposit Insurance Corp., di Amerika Syarikat.

Indra Krishnamurthy Nooyi dari PepsiCo pula mengisi tempat ketiga apabila beliau menjadi wanita yang bertanggung jawab memperluaskan perniagaan makanan dan minuman di peringkat antarabangsa.

Ini diikuti pemilik syarikat kesihatan terbesar, Wellpoint, Angela Braly pada tempat keempat. Brady bagaimanapun berhadapan dengan sedikit konflik apabila penilaian beliau tentang kedudukan kewangan syarikatnya telah mengakibatkan stok tidak stabil dan membangkitkan kemarahan pekerja.

Tempat kelima diduduki oleh Cynthia Carroll empunya empayar perlombongan terbesar Angglo-American. Diikuti Irene Rosenfeld pemilik Kraft Foods di tempat keenam. Beliau juga adalah individu yang bertanggung jawab menjadikan biskut Oreo terkenal di China.

Dalam beberapa bulan terakhir perkhidmatannya, bekas Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Condoleezza Rice masih tersenarai di tempat ketujuh biarpun terpaksa berhadapan dengan pelbagai konflik.

Di tempat kelapan pula diduduki oleh isteri Perdana Menteri Singapura, Ho Ching. Beliau diiktiraf kerana menjadikan Temasek Holdings unggul bukan sahaja di Singapura malah di Asia. Ho Ching kini juga memiliki saham sebanyak 15 peratus di Merrill Lynch.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI